Kuurainen maisema lokakuussa. Vaaralta avautuu metsä ja juuri jäätynyt järvi.

Kainuun matkailu palaamassa normaaliin – Huoneiden käyttöaste oli maan toiseksi korkein syyskuussa 2021

Tilastokeskuksen mukaan Kainuun matkailu palautunut hyvin ja jopa kasvanut yli aiempien viiden edellisen seurantavuoden määrien.

Kuluneen syyskuun matkailijoiden yöpymistilastot näyttävät Kainuun osalta yhdeksän  prosentin kasvua. Edellisvuoden syyskuuhun verrattuna Kainuussa kirjattiin 80 100 rekisteröityä yöpymistä (+9,2 %), joista kotimaisia oli 76 800 ja ulkomaalaisten tekemiä 3 300 yötä. Yöpymisten määrä on ylittänyt kesästä lähtien yli aiemmat normaalivuosien määrät.

Luontomatkailubuumi suosii edelleenkin Kainuuta, sillä syyskuussa hyvässä nousussa Kainuussa oli etenkin lomamatkailu, sanoo Minna Komulainen Kainuun liitosta. Työmatkailu ei ole vielä palannut täysin ennalleen. Vapaa-ajan matkailijat viettivät Kainuussa 69 700 yötä (+11,1 %) ja business-matkailijat 10 400 yötä (-2,1 %). Koko Suomen osalta maakunnista korkeimmat hotellihuoneiden käyttöasteet mitattiin Pohjois-Pohjanmaalla, 59,3 prosenttia ja Kainuussa, 56 prosenttia. Huonehinta Kainuussa myös nousi 91 euroon, yli edellisvuoden tason.

Syyskuussa majoitusmyynti teki paremman tuloksen verrattuna edellisvuosiin kasvaen 4,0 miljoonaan euroon (+562 000) Kainuussa. Rekisteröidyt tammi-syyskuu myynnit olivat 32,6 miljoonaa euroa ja ne lisääntyivät 4,9 miljoonaa euroa edellisestä vuodesta. Matkailun kerrannaisvaikutus on merkittävä, sillä majoitusmyynti tuo Kainuuseen vielä lisää kaksi kolmannesta rahavirtaa ravitsemuspalveluista, bensasta, muista palveluista sekä ostoksista.

Kotimaan matkailijoiden määrä jatkoi edelleen kasvuaan Kainuussa. Tammi-syyskuussa kotimaisten rekisteröityjen yöpymisten määrä Kainuussa oli 723 000 (+15,9 %) ja ulkomaalaisten 25 200 (-31,8 %), eli yhteensä 749 000 rekisteröityä (+13,2 %) yötä. Eniten ulkomaalaisten rekisteröityjä yöpymisiä kirjattiin syyskuussa matkailijoille, jotka saapuivat Saksasta (650 yötä), Virosta (510) ja Puolasta (280).

Syyskuun aikana kotimaiset matkailijat yöpyivät rekisteröidyissä majoitusliikkeissä Kainuussa keskimäärin 2,9 yötä (+0,16) ja ulkomaiset matkailijat 4,2 yötä (-0,93).

Koko Suomessa matkailu jatkoi kasvuaan (+28,9%) ja niinpä Kainuun markkinaosuus yöpymisistä laski hivenen edelliskuukausiin verrattuna, mutta 5 prosentin markkinaosuus on edelleen korkeampi kuin keskimääräinen edellisvuosien markkinaosuus. Koko maassa kirjattiin yhteensä 1,6 miljoonaa rekisteröityä yöpymistä (+28,9 %).

Matkailu kasvoi kaikilla Kainuun matkailualueilla. Sotkamossa kasvua oli 4,4% (55 100 matkailijaa), Suomussalmella 45,1 % (11 200) ja Kajaanissa 12,4% (9500). Kajaanin lentoliikenne myös jatkoi kasvuaan ja DAT:n mukaan koneissa on ollut keskimäärin 23 matkustajaa per kone. Syyskuussa yhteensä matkoja tehtiin lentoaseman kautta reilut 2 400, joista suurin osa oli kotimaisia matkailijoita.

Lisätietoja: aluekehitysasiantuntija Minna Komulainen, Kainuun liitto, minna.komulainen@kainuunliitto.fi, puh. 044 410 0726