Kainuun matkailu piristyy kevätkaudella, viime vuonna torjuntavoitto Kainuun matkailussa

Viime vuonna Kainuun matkailun kotimainen kysyntä pysyi lähes ennallaan.

Tammi–joulukuussa 2023 matkailijat viettivät Kainuussa yhteensä 1,2 miljoonaa yötä. Kotimaan matkailu pysyi lähes ennallaan (-1 %), mutta ulkomaisten matkailijoiden määrä laski yli neljänneksen (–26 %). Rekisteröidyistä yöpymisistä kotimaisia oli 877 000 ja ulkomaalaisten tekemiä 41 500 yötä. Joulukuun 2023 osalta yöpymisten määrä laski kymmenen prosenttia.

”Vaikka viime vuonna Kainuun matkailun sesonkiajat, maaliskuu, heinäkuu sekä loppuvuosi olivat edellisvuosia 6 – 10 prosenttia hiljaisempia, niin koko vuoden osalta Kainuu sai hienoisen torjuntavoiton, sillä rekisteröityneiden majoituspaikkojen yöpymiset laskivat kokonaisuudessaan vain 2 prosenttia”, sanoo Kainuun liiton aluekehitysasiantuntija Minna Komulainen. Lasku selittyy lähinnä mökkimajoituksen kysynnän laskuna, missä yöpymiset vähenivät viime vuonna 15 prosenttia. Matkailun ennusteet lupaavat alkuvuodelle hienoista laskua viime vuoteen verrattuna, mutta hiihtolomakausi ja pääsiäinen piristävät taas Kainuun matkailun kysyntää.

Kainuu markkinaosuus koko maassa rekisteröidyistä kotimaisista yöpymisistä oli 5,1 % ja ulkomaalaisten tekemistä yöpymisistä 0,7 %. ”Ulkomaisen matkailun on ennustettu elpyvän vuonna 2024. Kainuu herätti kiinnostusta tammikuun Matka24-messuilla niin ulkomaisten matkanjärjestäjien kuin kotimaisen yleisön parissa”, arvioi Komulainen. Vapaa-ajan matkailijat viettivät Kainuussa 793 000 yötä (-2,9 %) ja business-matkailijat 125 000 yötä (+1,0 %). Työmatkalaisissa näkyy ukrainalaisten ja virolaisten majoittujien määrä. Kotimaiset matkailijat yöpyivät viime vuonna Kainuun rekisteröidyissä majoitusliikkeissä keskimäärin 2,9 yötä ja ulkomaiset matkailijat 3,2 yötä.

Matkailun kansainvälistymisen Kainuulla on vielä matkaa, silla 95,5 % matkailijoista oli kotimaasta ja vain 4.5 % ulkomailta. Ulkomaisista vieraista Kainuussa yöpyi eniten Saksasta (7300), Englannista (3800), Ranskasta (3000) tulleita.

Majoitusmyynti laski vajaat miljoona euroa

Majoitusmyynti vuonna 2023 oli 54,9 miljoonaa euroa (-987 000 € vrt. 2022). Tästä rekisteröity majoitusmyynti oli 45,8 miljoonaa euroa (-316 000 €) ja rekisteröimätön myynti 9.1 miljoonaa euroa (- 670 000 €). Vajaan miljoonan pudotus edellisvuoden myynteihin verrattuna iski etenkin mökkimajoituksen liikevaihtoon. Kuitenkin myyntien euromäärä ylitti normaalivuoden 2019 tason lähinnä yleisestä hintatason noususta johtuen.

Huonehinta nousi rekisteröidyssä majoituksissa 106 euroon per yö (+0.9 % ja mökkimajoituksissa 162 euroon (+8 %). Rekisteröidyissä majoitusyrityksissä huoneiden käyttöaste oli 51,3 prosenttia, hieman parempi kuin edellisvuonna, kun taas loma-asuntojen käyttöaste laski 8 %.

Vuokatti kuudenneksi suosituin matkakohde

Vuonna 2023 Vuokatti oli kuudenneksi suosituin matkakohde Suomessa suurten kaupunkien, Helsingin, Tampereen, Vantaan, Turun ja Rovaniemen joulumatkailun jälkeen. Yöpymisten määrällä mitattuna Vuokatti oli vetovoimaisempi kuin esimerkiksi Ruka Kuusamo, Oulu, Kittilä tai Saariselkä. Viime vuonna Sotkamossa yövyttiin 734 000 yötä, Kajaanissa 88 300 sekä Suomussalmella 47 300 yötä.

Kajaanin lentoaseman kautta tehdyt matkat kasvoivat yhteensä 40 500 matkaan (+59,5 % edellisvuoteen verrattuna).

Lähteet: Airdna, Finavia, Ilmatieteenlaitos, Meteostat, Rajavartiosto, Socialblade, Tak Research, Tilastokeskus

Visitory https://visitory.io/fi/public/kainuu/2023-01/2023-12/

Lisätietoja: Minna Komulainen, Kainuun liitto, aluekehitysasiantuntija puh. 044 410 0726, minna.komulainen@kainuunliitto.fi, www.kainuunliitto.fi;

Lue uutinen: https://kainuunliitto.fi/kainuun-matkailu-piristyy-kevatkaudella-viime-vuonna-torjuntavoitto-kainuun-matkailussa/