Kainuun tilanne- ja kehityskuva julkaistu

Kainuun aluekehityksen tuore tilanne- ja kehityskuva on juuri laadittu ja se toimii tietopohjana kevättalvella käytävien maakuntien ja valtioneuvoston välisissä aluekehittämisen keskusteluissa. Yhteinen tilanne- ja kehityskuva käy kattavasti läpi Kainuun aluekehittämisen teemoja väestökehityksestä, ympäristön kestävästä kehityksestä, saavutettavuudesta, elinkeinoelämästä, työvoimasta ja hyvinvoinnista. Kainuun tilanne- ja kehityskuva on tarkoitettu kaikkien kainuulaisten toimijoiden yhteiseksi kehittämisen tietopohjaksi.

Kainuun aluekehityksen pullonkaulat ovat osaavan työvoiman saatavuus, saavutettavuus sekä uusien investointien saaminen. Kainuun aluetaloudessa, yritysdynamiikassa, työpaikkakehityksessä ja työllisyydessä on ollut erittäin vahva positiivinen kehitys vuodesta 2015 saakka. Samaan aikaan trendinomainen väestön väheneminen on jatkunut viimeaikaisista muuttovoitoista huolimatta. Maahanmuuton määrä on kasvanut syntyvyyttä korkeammaksi. Kainuun työttömyysaste on matala, työttömien määrä on laskenut ja uusia avoimia työpaikkoja on tarjolla runsaasti. Kääntöpuolena ovat yritysten rekrytointiongelmat.

Alueellinen saavutettavuus on taattava huolehtimalla kattavasti liikenneinfrasta Kainuussa ja koko Itä-Suomessa, myös syrjäisillä ja harvaanasutuilla alueilla. Saavutettavuus vaatii tietoliikenneyhteyksien sekä perinteisen liikenneinfrastruktuurin ylläpitoa ja kehittämistä sekä uusien innovatiivisten ratkaisujen kehittämistä. Saavutettavuudessa tulee toteutua kolmen tunnin saavutettavuustavoite pääkaupunkiin, joka saavutetaan elinkeinoelämän ja matkailun tarpeisiin vain riittävän lentoliikenteen avulla.

Venäjän Ukrainaan kohdistaman hyökkäyssodan vaikutukset Kainuulle rajamaakuntana ovat suuria. Venäjäyhteistyö on loppunut ja yhteistyön suunta on lännessä ja Euroopassa. Koko Itä-Suomen merkitys on kasvanut vahvasti geopoliittisesti sekä kehittämis- ja turvallisuuskysymyksenä. Saavutettavuuden ja huoltovarmuuden turvaaminen, omavaraisuuden lisääminen (energia, mineraalit, materiaalit ja ruoka) ja alueen aktiivinen kehittäminen nousevat yhä tärkeämpään rooliin ja vaativat panostuksia. NATO-jäsenyys tarjoaa niihin myös uusia mahdollisuuksia. Huoltovarmuus ja energiariittävyys voidaan toteuttaa vihreän siirtymän investointeja vauhdittamalla. Kainuu ja koko pohjoinen ja itäinen Suomi voivat lisätä Suomen turvallisuutta ja huoltovarmuutta, kun turvataan koko alueen saavutettavuus, osaavan työvoiman saatavuus ja varmistetaan tuotannolliset investoinnit.

Kainuun tilanne- ja kehityskuva on luettavissa täällä:Kainuun tilanne- ja kehityskuva 19.1.2024 (pdf, 258 kt)

Tilanne- ja kehityskuvan on laatinut Kainuun ennakointi- ja seurantaryhmä Kainuun liiton johdolla ja sitä ylläpidetään säännöllisesti. Kainuun aluekehityksen visualisoituja tilastoja kehitystrendeineen voi seurata Kainuun liiton verkkosivuilla:

Tilastoja Kainuusta