Kainuun tuulivoimamaakuntakaava 2035 on hyväksytty

Maakuntavaltuusto on kokouksessaan 12.12.2023 hyväksynyt Kainuun tuulivoimamaakuntakaavan 2035 ja siihen liittyvän kaavaselostuksen liitteineen sekä kumonnut voimassa olevien maakuntakaavojen maakuntakaavamerkinnät ja -määräykset siltä osin kuin tuulivoimamaakuntakaavassa 2035 osoitetaan niihin muutoksia.

Kainuun voimassa olevan tuulivoimamaakuntakaavan (hyväksytty maakuntavaltuustossa 30.11.2015) tarkistaminen käynnistyi Kainuun maakuntavaltuusto päätöksellä kesäkuussa 2019. Neljän ja puolen vuoden aikana kansallinen ja kansainvälinen toimintaympäristö on muuttunut merkittävästi, mikä on lisännyt kysyntää kotimaiselle uusiutuvalle sähköntuotannolle. Samaan aikaan tuulivoimasuunnittelu on herättänyt huolta tuulivoiman vaikutuksista muun muassa asukkaiden ja vapaa-ajan asukkaiden lähiympäristöön. Laadukkaalle tuulivoimarakentamisen kokonaisohjaamiselle maakuntakaavoituksessa on ollut selkeä tarve Kainuussa.

Kainuun tuulivoimamaakuntakaavaksi 2035 nimetyssä vaihemaakuntakaavassa on käsitelty seudullisesti merkittäviä tuulivoimaloiden alueita, muutostarpeita voimajohtojen maakuntakaavamerkintöihin, valtakunnallisesti arvokkaita maisema-alueita sekä pohjavesialueita. Tuulivoimamaakuntakaavan tarkistamisen tavoitteena on ollut päivittää ja ajantasaistaa voimassa oleva Kainuun tuulivoimamaakuntakaava. Tavoitteena on ollut mahdollistaa seudullisesti merkittävän kokoluokan tuulivoimatuotannon toteuttamis- ja toimintaedellytykset Kainuussa ja yhteensovittaa nämä tarpeet muiden maankäytön tarpeiden kanssa. Kaavan laadinta on ollut monivaiheinen suunnittelu-, vuorovaikutus- ja päätöksentekoprosessi. Maakuntakaava on yleispiirteinen maankäytön suunnitelma ja tuulivoimarakentamisessa sillä on tärkeä rooli seudullisen kokonaisuuden ohjaamisessa ja yhteisvaikutusten arvioinnissa. Viime kädessä kunnat kuitenkin ratkaisevat tuulivoimarakentamisen toteutumisen.

Käynnistämispäätöksen jälkeen maakuntakaavan valmistelussa on laadittu erilaisia selvityksiä ja kuultu osallisia erilaisilla tavoilla (kuva). Osallisten palaute on ollut keskeinen osa valmistelua. Prosessin aikana lausuntoja ja mielipiteitä on kertynyt yhteensä 244 kpl, mikä sisältää 680 yksityistä allekirjoittajaa. Osallisilta on kerätty palautetta myös kyselyn ja haastattelujen avulla. Lisäksi on järjestetty erillisiä esittely- ja keskustelutilaisuuksia. Sidosryhmäneuvotteluja on käyty mm. Kainuun kuntien, Metsähallituksen, sähköverkkoyhtiöiden, puolustusvoimien, suunnitelmien ja ohjelmien vaikutusten arviointityöryhmän, luonnonsuojelujärjestöjen ja tuulivoimatoimijoiden kanssa yli 100 kappaletta. Lisäksi maakuntahallitus ja -valtuusto ovat evästäneet kaavan laatimista sen eri vaiheissa. Kainuun liitto kiittää kaikkia kaavatyöhön osallistuneita.

Kainuun tuulivoimamaakuntakaavan 2035 kaavaratkaisu tarkentui ja muuttui eri valmisteluvaiheiden aikana maakuntapäättäjien ohjauksessa osallisten palautteiden, selvitystietojen ja vaikutusten arvioinnin perusteella. Kun luonnosvaiheessa esitettiin maakuntakaavan tuulivoimaloiden alueiden osa-aluemerkintöjä noin 600 tuulivoimalalle, hyväksymisvaiheessa näitä osa-aluemerkintöjä on laskennallisesti noin 460 voimalalle. Maakuntakaavan tuulivoimaloiden alueiden osa-aluemerkintöjen rajaukset tarkentuivat ja yksi maakuntakaavaluonnoksessa esitetty alue poistui maakuntakaavasta. Maakuntakaavamääräyksiä, maakuntakaavaselostusta ja erityisesti vaikutusten arviointia täydennettiin palautteen perusteella.

Maakuntavaltuustossa hyväksytyssä Kainuun tuulivoimamaakuntakaavassa 2035 on pyritty yhteensovittamaan erilaiset globaalit, valtakunnalliset, alueelliset ja paikalliset näkökulmat ja lähtökohdat parhaalla mahdollisella, Kainuuseen sopivalla tavalla. Maakuntakaava luo elinvoiman mahdollisuuksia erityisesti kunnille, jotka vastaavat omalla alueellaan maankäytön suunnittelusta ja elinkeinopolitiikasta. Maakuntakaavan toteutuessa voidaan ottaa askel eteenpäin ilmastotyössä, edistää alueen potentiaalia uusiutuvaa energiaa käyttävän teollisuuden tulevaisuuden sijoittumisalueena sekä lisätä alueen kehittymisedellytyksiä pitkälle tulevaisuuteen.

Liitekuva osallistamisesta:

Kainuun tuulivoimamaakuntakaava 2035 osallistaminen (5)