Tuulivoimala

Kainuun tuulivoimamaakuntakaavan 2035 hyväksyminen

Maakuntavaltuusto hyväksyi Kainuun tuulivoimamaakuntakaavan 2035 ja siihen liittyvän kaavaselostuksen liitteineen sekä kumosi voimassa olevien maakuntakaavojen maakuntakaavamerkinnät ja -määräykset siltä osin kuin tuulivoimamaakuntakaavassa 2035 osoitetaan niihin muutoksia.

Kainuun tuulivoimamaakuntakaavan tarkistaminen käynnistyi maakuntavaltuuston päätöksellä vuonna 2019. Kainuun tuulivoimamaakuntakaavaksi 2035 nimetyssä vaihemaakuntakaavassa on käsitelty seudullisesti merkittäviä tuulivoimaloiden alueita, muutostarpeita voimajohtojen maakuntakaavamerkintöihin, valtakunnallisesti arvokkaita maisema-alueita sekä pohjavesialueita. Maakuntakaava on strateginen, yleispiirteinen maankäytön suunnitelma, joka tarjoaa mahdollisuuksia kuntien elinvoimatyöhön. Kunnat ratkaisevat viimekädessä tuulivoimarakentamisen toteutumisen.

Käynnistämispäätöksen jälkeen valmistelussa on laadittu mm. erilaisia selvityksiä ja kuultu osallisia erilaisilla tavoilla. Osallisten palaute on ollut keskeinen osa valmistelua. Maakuntahallitus on ohjannut maakuntakaavan valmistelua. Maakuntahallitus ja -valtuusto ovat evästäneet kaavan laatimista sen eri vaiheissa. Maakuntavaltuusto päätti hyväksyä Kainuun tuulivoimamaakuntakaavan 2035 tiistaina 12.12.2023. Hyväksymiskäsittelyyn kuuluu myös muutoksenhakumahdollisuus. Kainuun liitto kiittää kaikkia kaavatyöhön osallistuneita.

Liitteenä Kainuun maakuntavaltuuston kokouksessa pidetyn alustuksen esitys.