Kainuuta ja Kalevala virtuaalimatkaa esiteltiin Creative Finland vientitapahtumassa Tokiossa

Creative Finland -vientitapahtuma huipentui tänään 1.10.2021 Suomen Tokion suurlähetystön Metsä-paviljongissa aamuvarhain klo 5.00 Suomen aikaa. Tapahtumassa esitellään suomalaisia luovia toimialoja sekä yrityksiä, joista yksi on Kalevala kartalle -digitouria luotsaava Ikitaival. Digitaalisella matkalla esiteltiin Kalevalaa kainuulaisesta näkökulmasta usean paikallisen kumppanin kanssa. Mukana ovat Vuokatti, Wild Taiga, Arktiset Aromit ja Hotelli Kalevala.

Digitaaliset matkat ovat oiva tapa tutustua Suomeen ja uusiin teemoihin, kun fyysinen matkailu ei ole mahdollista, niinpä Kainuussa kuvattiin viime kesänä Kalevala virtuaalimatka paikallisten toimijoiden kanssa. Osallistujat ”lentävät” matkan aluksi Tokion lentokentältä Helsinkiin, josta tie vie Kajaaniin ja Kuhmoon. Matkan aikana mm. vieraillaan Lönnrotin yrttimaalla, Juminkeossa, puhdistaudutaan saunomalla ja uimalla ja lopuksi nautitaan juhlaillallinen Hotelli Kalevalassa. Digitourin lopuksi opetellaan suomalainen ”voimasana” runonlaulajan opastuksella, joka tuo hyvää onnea ja oloa sen lausujalle.

Creative Finland -vientitapahtuma alkoi aamuvarhain klo 4:30 Suomen aikaan ja aamuosuuteen osallistui noin 70 henkilöä. Tilaisuuden tarkoituksena on luoda kontakteja japanilaisiin matkailu- ja kulttuuritoimijoihin, jotka voisivat markkinoida Kainuuta matkakohteena, kertoi Minna Komulainen Kainuun liitosta.

Kalevalaa japanilaisille

Kalevala kartalle on kulttuurimatkailureitti, jonka varrelta löytyy luontoelämyksiä, kulttuuria ja matkailupalveluita. Reittiä on rakennettu yhteistyössä erilaisten yritys- ja yhteisökumppaneiden kanssa vuoden 2020 alusta alkaen pilottihankkeen avulla. Kesän 2021 aikana kuvattiin ensimmäinen Kalevala kartalle -Digitour, joka on kahden tunnin pituinen digitaalinen matka Kalevalan synnyinjuurille. Digitaalinen matka pilotoidaan japanilaisille, jotka ovat kiinnostuneita kulttuurista ja suomalaisesta luonnosta, kertoo Mimosa Sukanen.

Kalevala kartalle -kulttuurimatkailureitti kulkee Helsingin, Espoon, Lohjan ja Kajaanin kautta Kuhmoon. Mukana on ollut kaksi pilottiryhmää, toinen pääkaupunkiseudun ja toinen Kainuun alueella. Pilottihankkeen tarkoituksena on tuotteistaa Kalevalaa yhdistäen kulttuuriperintö nykyaikaan. Digitouria on ollut mahdollistamassa Kainuun liitto Spot-lit -hankkeen kautta sekä Kuhmon kaupunki.

Kalevala on kansainväliselle yleisölle edelleen tuntematon, joten tarinalla on uutuusarvoa ja iso mahdollisuus eri alojen palvelutuottajille kv. matkailun vetovoimatekijänä.

Lisätietoja:

Minna Komulainen, aluekehitysasiantuntija, Kainuun liitto, puh. 044 410 0726, minna.komulainen@kainuunliitto.fi

Mimosa Sukanen, projektipäällikkö, Kalevala kartalle -hanke, +358 443209530, mimosa.sukanen@kalevalakartalle.com

Tutustu lisää osoitteessa https://arcticlakeland.com/en/japan

Lisätietoja löytyy osoitteessa: https://www.kalevalakartalle.com/