Kalevala kartalle -kulttuurimatkailureitin valtakunnallinen lanseeraus tuo Kalevalan nykypäivään ja Kainuun matkailukohteisiin

Kalevala kartalle on kulttuurimatkailureitti, jonka varrelta löytyy luontoelämyksiä, kulttuuria ja matkailupalveluita. Reittiä on rakennettu yhteistyössä erilaisten yritys- ja yhteisökumppaneiden
kanssa vuoden 2020 alusta alkaen. Pilottihanke huipentuu etänä järjestettävään lanseeraustapahtumaan torstaina 27.5.2021 klo 17.30–19.30. Kulttuurimatkailutapahtuma on avoin
kaikille ensi kesän kotimaanmatkailusta kiinnostuneille.

Kalevala kartalle -kulttuurimatkailureitti kulkee Helsingin, Espoon, Lohjan ja Kajaanin kautta Kuhmoon. Mukana on ollut kaksi pilottiryhmää, toinen pääkaupunkiseudun ja toinen Kainuun
alueella. Pilottihankkeen tarkoituksena on tuotteistaa Kalevalaa yhdistäen kulttuuriperintö nykyaikaan. Reitti toteutuu sekä fyysisenä matkareittiehdotuksena että digitaalisesti tulossa olevan verkkokaupan avulla.

Kesäkuun alussa kuvataan Kainuussa ensimmäinen Kalevala kartalle -digitour, joka on kahden tunnin pituinen digitaalinen matka Kalevalan synnyinjuurille. Digitaalinen matka pilotoidaan japanilaisille,
jotka ovat kiinnostuneita kulttuurista ja suomalaisesta luonnosta. Kalevala on suurelle yleisölle edelleen tuntematon, joten tarinalla on uutuusarvoa ja iso mahdollisuus eri alojen palvelutuottajille. Kainuussa kuvaukset tehdään 7.–8.6., jolloin myös medialla on mahdollisuus tutustua tarkemmin Kalevala kartalle -kulttuurimatkailureittiin ja -digitouriin.

Torstain 27.5. lanseeraustapahtumassa nähdään myös erilaisten taiteilijoiden tulkintoja kalevalaisesta mytologiasta ja kulttuuriperinnöstä. Esiintyjinä nähdään muun muassa Värttinä, Sabrina ja saarten tyttäret. Ohjelman juontaa freelancetaiteilija Ulla Hillebrandt Mielikki metsän emännän roolissa. Kainuun matkailukohteet ovat mukana lanseeraustapahtumassa.

”Hienoa, että meitä pyydettiin mukaan esittelemään Kainuun kalevalaisia kohteita pääkaupunkiseudun matkailijoille ja medialle. Kainuun mukana esittelyssä ovat Kajaani, Sotkamo, Kuhmo ja Suomussalmelta Hossan kansallispuisto”, kertoo aluekehitysasiantuntija Minna Komulainen Kainuun liitosta.

”Kajaania esitellään tilaisuudessa seikkailuun ja kulttuurin pyörteisiin kutsuvana kesäkaupunkina. Kohteina ovat mukana esimerkiksi Eino Leino -talo, Kajaanin Runoviikko sekä Ärjänsaari”, toteaa Kajaanin kaupungin markkinointipäällikkö Milja Korhonen.

”Tilaisuudessa tuomme esille kesän matkailuvinkkejä Vuokattiin ja onkin ilo, että pilotissa mukana oleva ”Kalevalan Jumalattaret” löytyy kohteena meiltä”, sanoo matkailuasiantuntija Aija Laukkanen Sotkamosta.

Ilmoittaudu mukaan 27.5. järjestettävään lanseeraustilaisuuteen osoitteessa: https://www.kalevalakartalle.com/

Lisätietoja:

Kainuun digitourista ja Kainuun ohjelmasta lanseeraustilaisuudessa: aluekehitysasiantuntija Minna Komulainen, Kainuun liitto, minna.komulainen@kainuunliitto.fi, puh. 044 4100 726