Kasvupolku-sparrausohjelmiin yli 200 kasvunälkäistä yritystä

Kainuun liitto on mukana tukemassa Kasvupolku -ohjelmaa ja kasvuhakuisia yrityksiä Kainuun ja Pohjois-Pohjanmaan kasvuohjelmassa, johon valittiin mukaan 17 yritystä.  Ohjelmakohtaiset tuomaristot tekivät valinnat yritysten hakemusten perusteella seuraavilla kriteereillä: markkinapotentiaali, kasvukyky, tiimi ja näytöt. Valitut yritykset osallistuvat ohjelman mahdollistamaan sparraukseen. Sparraus tuo ulkopuolista näkökulmaa siihen miten bisneksen voi viedä seuraavalle tasolle.

Kasvu Open järjestää tänä vuonna yhteensä 14 maksutonta Kasvupolku-sparrausohjelmaa pk-yrityksille. Ohjelmiin valittiin mukaan 202 yritystä noin 350 hakijan joukosta. Monipuolinen ja runsas joukko osoittaa, että Suomesta löytyy kasvuhaluisia pk-yrityksiä: kiinnostus kasvuun ei ole laskenut, ja sparraukseen hakeutuu entistä isompia pk-yrityksiä.

Mukaan valittujen yritysten tämänhetkinen yhteenlaskettu liikevaihto on 690 miljoonaa euroa, jonka yritykset aikovat kasvattaa yhteensä miljardiin euroon kolmen vuoden aikana. Yrityksissä työskentelee tällä hetkellä yhteensä yli 3400 henkilöä. Suunnitellun kasvun tekemiseen yritykset tarvitsevat lähes 2800 uutta tekijää.

Kasvu Openin maksuttomat Kasvupolku-sparrausohjelmat on tarkoitettu yrityksille, joissa on aitoa kasvuhalua ja kehittämisintoa. Ohjelmissa yritykset saavat arvokkaita kontakteja ja tapaavat asiantuntevia sparraajia. Sparrausten teemat vaihtelevat myynnistä johtamiseen ja digitaaliseen kehitykseen – aina yritysten omien tarpeiden mukaan.

Tuomaristo arvioi yrityksiä markkinapotentiaalin, tiiminkasvukyvyn ja näyttöjen perusteella. Yritysten täyttämät hakemukset eli kasvuyritysanalyysit oli teemoitettu näiden kriteerien mukaan.

KAINUUN JA POHJOIS-POHJANMAAN KASVUPOLUlle valittiin mukaan seuraavat yritykset.

• Ainua Portal, Oulu
  • Arvo Kova, Oulu
  • CubiCasa, Oulu
  • Digizer, Oulu
  • EQ System Scandinavia, Oulu
  • Esko Systems, Oulu
  • HR Ikkunat, Kalajoki
  • Iin Energia, Ii
  • Notarec, Oulu
  • Onway, Oulu
  • Pepron Collaboration Services, Oulu
  • Planora – Hybrid Space, Oulu
  • Priimatyö, Oulu
  • Tenhusen Liikenne, Pyhäjärvi
  • Topaasia, Sotkamo
  • Vaarojen Vesi, Vuokatti
  • Valttikodit, Liminka

”Yrityksen kannattaa kiinnittää huomiota oman ydinliiketoiminnan kirkkaaseen sanoittamiseen. Mukaan valitut yritykset olivat onnistuneet tässä, ja omasivat myös selkeää potentiaalia skaalautumiseen ja kansainvälistymiseen”, sanoo tuomariston puheenjohtaja Heidi Kananen Kaleva Medialta.

Valitut yritykset osallistuvat sparraukseen kesän ja alkusyksyn aikana.

Kainuun ja Pohjois-Pohjanmaan Kasvupolku -kumppanit

Kasvupolun ohjelmakumppanit ovat alueen tai toimialan edustajia, jotka haluavat olla mukana sparraamassa yritysten kasvua ja tahtotilaa menestyä. Ohjelman kumppanit yhdessä Kasvu Openin pääyhteistyökumppaneiden kanssa tekevät mahdolliseksi yrityksille maksuttoman sparrauksen. Kainuun ja Pohjois-Pohjanmaan kumppaneina tänä vuonna ovat Kainuun liitto, Business Oulu, Kaleva Media ja Oulun kauppakamari.