Maja Bogdanovic and Danuel Rowland photo by Stefan Bremer

Kotimaiset matkailijat tekivät kaikkien aikojen ennätyksen heinäkuussa 2021 – huippuheinäkuu näkyy erityisesti Kainuun matkailussa

Suomalaiset matkailijat löysivät tänä kesänä uusia kohteita kotimaasta ja ovat tyytyväisiä matkailutarjontaan, selviää 100 syytä matkailla Suomessa -kampanjan kyselystä*. Kotimaassa ollaan valmiita matkustamaan nyt kauas kotimaan sisällä, etsitään salaisia helmiä ja suositaan pyöräilyä. Suurimmat alueet kärsivät vielä koronan tuomista rajoituksista, mutta pienempien kohteiden, kuten Kainuun, matkailutilastot näyttävät heinäkuulta huipputuloksia. Vaikka jo edeltävien heinäkuiden 2019 ja 2020 matkailijamäärät kasvoivat Kainuussa, niin tämän vuoden heinäkuussa rekisteröityneiden yöpymisten määrä ja majoitusmyynti kasvoivat silti reippaasti.

Kuluneen kesän tilastot paljastavat Kainuun osalta, että kotimaisten yöpymisten määrä heinäkuussa oli historian korkein maakunnassa. Kasvua vuoden 2020 heinäkuuhun oli + 4% ja majoitusmyynti kasvoi 5,4 miljoonaan euroon (13 %)  Kainuussa. Yhteensä majoitusmyynti lisääntyi tammi-heinäkuussa 3,7 miljoonaa euroa Kainuussa. Matkailun kerrannaisvaikutukset Kainuussa ovat merkittävät. Ravitsemuspalvelujen, bensan ja muiden palvelujen myynti sekä muut ostokset lisäävät matkailusta Kainuuseen tulevaa tulovirtaa lähes 70 prosenttia majoitusmyynnin päälle.

Kainuussa kirjattiin heinäkuussa 139 000 rekisteröityä yöpymistä (+3,7 %), joista kotimaisia oli 136 000 ja ulkomaalaisten tekemiä 2 800 yötä. Vapaa-ajan matkailijat viettivät 127 000 yötä (+1,0 %) ja business-matkailijat 12 200 yötä (+42,6 %). Tammi-heinäkuussa kotimaisten rekisteröityjen yöpymisten määrä Kainuu oli 562 000 (+18,9 %) ja ulkomaalaisten 17 400 (-45,5 %), eli yhteensä 579 000 rekisteröityä yötä. Ulkomaisista kävijöistä etenkin saksalaisten, tanskalaisten ja ruotsalaisten matkailijoiden määrä kasvoi Kainuussa.

Lämmin sää, monipuolinen tarjonta ja koronaturvalliset vaihtoehdot vetovoimatekijöitä

Kotimaan matkakohteita yhteen kokoavan 100 syytä matkailla Suomessa -kampanjan teettämän kyselyn* mukaan että lämmin sää, monipuolinen tarjonta ja koronaturvalliset vaihtoehdot innostivat matkailemaan aktiivisesti. Kotimaassa matkustettiin entistä enemmän elämysten ja aktiviteettien perässä.

Kyselyyn vastanneet kotimaiset matkailijat panostivat kuluneen kesän aikana erityisesti elämyksiin (52%), ruokaan (50%) majoituksiin (36%) ja aktiviteetteihin (29%). Matkan suuntaa ohjasi kyselyn mukaan kuitenkin kaikista selkeimmin maisemat, joihin 72 prosenttia vastanneista sanoi panostaneensa.

Kotimaassa luonnonläheiset kohteet ovat yleensäkin suosituimpia kohteita, mutta erityisesti korona-aikana luonto on vetänyt suomalaisia matkailijoita puoleensa. Jopa 93 prosenttia kyselyyn vastanneista sanoo odottavansa kotimaanmatkailulta luontoa.

”Kainuun matkailutoimijat vastasivat kysyntään luovilla ratkaisuilla mm. yhdistämällä luontopalveluita koronaturvalliseen matkailuun”, kertoo Minna Komulainen Kainuun liitosta. Vuokatissa kiehtoivat erityisesti Vuokatti Safariksen koiravaljakkoajelu rullilla, jeeppisafarit, Vuokatti Igloosin lasikattoiset iglut, Vuokatti Sportin aktiivilomat liikkujille sekä spesiaalijuomat kuten kainuulainen Kuutamo-pontikka sekä Haapalan Panimon uutuustuotteet. Sotkamon matkailijamäärät kasvoivat heinäkuussa vielä uuteen nousuun (95 100 kävijää heinäkuussa), vaikka jo edellisvuosi oli huippuhyvä matkailullisesti.

Suomussalmella (14 500 kävijää heinäkuussa) taas erityisesti kulttuurikohteet, Turjanlinnan risteilyt, soiva metsä, Hiljaisen kansan niittykahvila, sotahistorialliset kohteet jopa tuplasivat matkailijamääränsä. Karavaanareita oli erityisesti luontokohteissa, kuten Hossan kansallispuistossa liikenteessä ja heidän viipymänsä pidentyi. Kesän uutuutena oli puumajoitus (tentsile leiri) Hossassa luonnon helmassa.

Kulttuurinnälkä lienee myös vaikuttanut Kajaanin matkailijamäärien nousuun (17 100 kävijää, + 36 % kasvu heinäkuussa vrt. heinäkuu 2020). Koronavuonna 2020 monet kulttuuritapahtumat jouduttiin perumaan, mutta nyt heinäkuussa 2021 mm. Kajaanin Runoviikko, Kuhmon kamarimusiikki ja Sommelo pystyttiin järjestämään terveysturvallisesti.

Suoma ry:n mukaan kotimaanmatkailun suosion kasvu on jakaantunut erityisen hyvin pienemmille kohteille. Esimerkiksi Kainuusta, Oulun seudulta ja useista lännen saaristokohteista raportoidaan kuluneen kesän huipputuloksista jopa vuoteen 2019 verrattuna. Kotimaan matkailuorganisaatiot viestivät kuitenkin yhteisesti, että huoli koronakriisin jatkumisesta on suuri. Ennen kaikkea tapahtumien peruuntuminen ja ravintolarajoitukset ovat tuoneet haasteita.

Lisätietoja: aluekehitysasiantuntija Minna Komulainen, Kainuun liitto, minna.komulainen@kainuunliitto.fi, puh. 044 410 0726;

Vuokatti: Aija Laukkanen, aija.laukkanen@sotkamo.fi, puh. 040 611 6950;

Suomussalmi: Visit Suomussalmi, Tiia Mustonen, matkailukoordinaattori +358447773170

* Suoma ry:n ja 100 syytä matkailla Suomessa -kyselyn tiedonkeruut toteutettiin Surveypal-kyselynä 19.–24.8.2021. Kyselyyn vastasi yhteensä 1159 ihmistä eri puolelta Suomea.

**Tilastokeskus: https://www.tilastokeskus.fi/til/matk/2021/07/matk_2021_07_2021-08-26_tie_001_fi.html

Suomen matkailuorganisaatioiden yhdistys Suoma ry:n toteuttama 100 syytä matkailla Suomessa -kampanja on kotimaanmatkailun ykkössivusto, joka tarjoaa inspiraatiota ja vinkkejä kotimaan kohteisiin. Aluerajoja ylittävässä yhteiskampanjassa on vuonna 2021 mukana yhteensä 171 matkailukohdetta ympäri Suomea. Suoma ry:n valtakunnallista 100 syytä matkailla Suomessa -kampanjaa tukee työ- ja elinkeinoministeriö. Lue lisää osoitteessa 100syyta.fi.

Kuva: Stefan Bremer, Kuhmon kamarimusiikki