Tuulivoimaloita horisontissa

Kuulutus: Kainuun tuulivoimamaakuntakaavan 2035 voimaantulo

Maankäyttö- ja rakennusasetuksen 93 §:n mukainen kuulutus maakuntakaavan voimaantulosta

Kainuun maakuntavaltuusto on hyväksynyt kokouksessaan 12.12.2023 (§ 39) Kainuun tuulivoimamaakuntakaavan 2035. Maakuntahallitus on 12.02.2024 (§ 26) päättänyt määrätä maankäyttö- ja rakennuslain 201 §:n nojalla maakuntakaavan tulemaan voimaan ennen kuin se on saanut lainvoiman. Kainuun tuulivoimamaakuntakaavaksi 2035 nimetyssä vaihemaakuntakaavassa on käsitelty seudullisesti merkittäviä tuulivoimaloiden alueita, muutostarpeita voimajohtojen maakuntakaavamerkintöihin, pohjavesialueita ja valtakunnallisesti arvokkaita maisema-alueita. Muutoksenhakuviranomainen voi kieltää maakuntakaavan hyväksymispäätöksen täytäntöönpanon.

Maakuntakaava tulee voimaan, kun päätöksestä on kuulutettu maakuntakaava-alueeseen kuuluvissa kunnissa kuten kunnalliset ilmoitukset niissä julkaistaan (MRA 93 §). Kuulutus pidetään nähtävillä Kainuun liiton verkkosivuilla sekä Kainuun liiton ja jäsenkuntien ilmoitustauluilla 6.3.–5.4.2024 välisen ajan. Tiedoksisaannin maakuntakaavan voimaantulosta katsotaan tapahtuneen seitsemäntenä päivänä kuulutuksen julkaisemisesta 6.3.2024 alkaen. Voimaan tullessaan maakuntakaava kumoaa tai muuttaa osin Kainuun maakuntakaavan 2020, Kainuun tuulivoimamaakuntakaavan 2030 ja Kainuun vaihemaakuntakaavan 2030 kaavaratkaisuja.

Kuulutukseen, hyväksymispäätökseen ja maakuntakaava-asiakirjoihin on mahdollista tutustua Kainuun liiton virastossa (Kauppakatu 1, 87100 Kajaani) sen aukioloaikana sekä verkkosivuilla osoitteessa:

https://kainuunliitto.fi/ tuulivoimamaakuntakaavan-tarkistaminen/kainuun-tuulivoimamaakuntakaavan-tarkistaminen-hyvaksymisvaihe/

Verkkosivulla ovat luettavissa seuraavat asiakirjat:

• Hyväksymispäätös: Ote maakuntavaltuuston pöytäkirjasta 12.12.2023 (§ 39)
  • Kuulutus: Kainuun tuulivoimamaakuntakaavan 2035 voimaantulo
  • Ote maakuntahallituksen pöytäkirjasta 12.02.2024 (§ 26)
  • Kainuun tuulivoimamaakuntakaava 2035
  • Kainuun tuulivoimamaakuntakaava 2035, Kumottavat merkinnät
  • Kainuun tuulivoimamaakuntakaava 2035, Maakuntakaava-merkinnät ja -määräykset, Maakuntakaavaselostus
  • Tuulivoimaloiden alueiden kohdekortit 1-23
  • Kuulemisten ulkopuolella saadut kannanotot
  • Kainuun voimassa olevien maakuntakaavojen yhdistelmäkartta, joka sisältää tuulivoimamaakuntakaavan 2035 kaava-aineiston.
  • Kainuun maakuntakaavojen maakuntakaavamerkinnät ja -määräykset, Kaavamerkintöjen yhdistelmä, joka sisältää tuulivoimamaakuntakaavan 2035 maakuntakaavamerkinnät ja -määräykset.

Kuulutus: Kainuun tuulivoimamaakuntakaavan 2035 voimaantulo (pdf)

Kainuun liitto

6.3.2024