Luovia ratkaisuja pohjoisille syrjäseuduille – NPA-ohjelman haku auki 2.2.2024 saakka

Keskiviikkona 11.10. avautui Interreg NPA (Pohjoinen periferia ja Arktis) -ohjelman rahoitushaku. Haku on auki 2.2.2024 saakka. NPA-rahoitus sopii hyvin kainuulaisten hanketoimijoiden käyttöön, sillä ohjelma-alueen rakenne mahdollistaa yhteistyön useiden samantyyppisten alueiden kanssa.

NPA-ohjelma

Euroopan unionin NPA eli Northern Periphery and Arctic -rahoitusohjelma kattaa maantieteellisesti ainutlaatuisen laajan alueen Pohjois-Euroopasta. Siihen kuuluu Irlanti sekä Pohjoismaiden pohjoisia alueita. Suomesta mukana ovat Pohjois- ja Itä-Suomi sekä Keski-Suomi. Kainuukin siis kuuluu varsinaiseen ohjelma-alueeseen.

Myös EU:n ulkopuolisia alueita on mukana, esimerkiksi Norjan pohjoisosat, Islanti sekä Tanskaan kuuluvat Färsaaret ja Grönlanti. Ison-Britannian ero EU:sta eli Brexit sekä Venäjän hyökkäyssota Ukrainassa ovat vaikuttaneet näiden pohjoisten alueiden geopolitiikkaan merkittävällä tavalla.

Ohjelman tavoitteena on vastata syrjäisiä alueita yhdistäviin haasteisiin ja kasvattaa alueiden mahdollisuuksia. Ohjelman 2021–2027 toimintalinjoina ovat 1) vetovoiman ja innovaatioiden lisääminen,
2) sopeutuminen ilmastonmuutokseen sekä
3) organisaatioiden kapasiteetin ja alueellisen yhteistyön lisääminen.

Ohjelmasihteeristö kannustaa suunnittelemaan hankkeita erityisesti ohjelman kolmanteen toimintalinjaan sopivista teemoista. Mitä siis tämä tavoite ”organisaatioiden kapasiteetin ja alueellisen yhteistyön lisääminen” voisi tarkoittaa? Tämän kolmannen toimintalinjan alla on ensisijaisesti mainittu eri alueellisten strategioiden toimeenpano. Strategiat voivat olla sekä laajemmalla että paikallistasolla, esimerkkeinä Itämeren alueen strategia, Kainuun maakuntaohjelma tai Kajaanin kaupungin strategia.

Seurantakomitea on tarkentanut kolmannen toimintalinjan alle viisi eri painopistettä, jotka mahdollistavat monenlaista kehittämistoimintaa:
1) Yhteisöjen valmius (kuten etsintä- ja pelastustyö),
2) perintö, luonto, perinteet ja kulttuuri,
3) hyvinvointi
4) osaajien houkutteleminen sekä
5) nuorten osallistaminen.

Esimerkkejä käynnissä olevista hankkeista

Pimeyden hyödyntämisestä kiertotalouteen ja terveysteknologiaan

Kansallisessa NPA-hankkeiden tapaamisessa 10.–11.10. Kajaanissa kuultiin kiintoisia esityksiä eri hankkeista. Kahtena nostona esimerkiksi Karelia-ammattikorkeakoulun hankkeessa GLOW 2.0 kehitetään keinoja hyödyntää valaisematonta taivasta eli siis pimeyttä matkailussa. Hankkeessa kehitetään virtuaalinen planetaario ja tarinallistetaan eri kohteita. Hanke osallistaa yrityksiä ja kertoo valosaasteen merkityksestä suurelle yleisölle.

Kokkolan Centria-ammattikorkeakoulu taas on mukana Target Circular -hankkeessa, jossa etsitään uusia kiertotalouden arvoketjuja ja laaditaan oppaita yrityskehittäjille kiertotalouden edistämiseen. Hanke auttaa esimerkiksi sivuvirtojen kartoittamisessa. Yrityskehittäjiä koulutetaan myös liikeideoiden työstämisessä ja kartoittamisessa.

Paikalla oli myös edustajia hankkeista, joissa edistetään kalatalouden kiertotaloutta, digitaalisia innovaatioita, uuden sukupolven robotiikkaa sekä terveysteknologiaa. Rahoitettuja hankkeita löytyy siis laidasta laitaan.

Kainuussa NPA-ohjelma rahoittaa kirjallisuusmatkailun kehittämistä

Kainuussa on tällä hetkellä käynnissä NPA-rahoitteisesti esimerkiksi N-Lite-kirjallisuusmatkailuhanke, jossa mukana ovat Kainuun liitto ja Kajaanin ammattikorkeakoulu. Hankkeen aloituskokous on marraskuussa Skellefteåssa Ruotsissa. N-Lite pääsee laajentamaan aiemmassa hankkeessa (Spot-Lit) tehtyä uraauurtavaa työtä kirjallisuusmatkailun parissa. Nyt on tarkoituksena ensin tehdä alkukartoitus ja hyödyntää immersiivisiä teknologioita kirjallisuusmatkailussa. Uutena ulottuvuutena tulee olemaan nuorten osallistaminen kehitystyöhön.

N-Lite-hanke kuuluu NPA-ohjelman ensimmäiseen toimintalinjaan, eli sen tavoitteena on lisätä alueiden vetovoimaa ja innovaatioita.

Interreg NPA -ohjelman 2021-2027 sivut

Lapin liiton yhteystiedot: Lapin liitossa on Pohjoinen periferia ja Arktis -ohjelman kansallinen yhteyshenkilö Paula Mikkola

N-Lite-hanke Kainuun liiton sivuilla