Maakuntahallituksen päätökset 14.8.2023

Katso Kainuun maakuntahallituksen kokouksen 14.8.2023 esityslista tästä.

Kainuun maakuntahallitus kokoontui ensimmäiseen elokuun ja syyskauden kokoukseensa maanantaina 14.8. Asialistalla olivat mm. Kainuun liiton valmisteilla oleva strategia, vihreän ja oikeudenmukaisen siirtymän tilannekatsaus, Kainuun matkailustrategiatyön käynnistäminen sekä kannanotto valtateiden 6 ja 22 tieluokittelua ja yhteysvälejä sekä kantatien 89 tieluokkaa koskevista muutoksista.

Kainuun edunajamisen ajankohtaiskatsauksessa käsiteltiin mm. Suomen NATO-jäsenyyteen liittyviä mahdollisuuksia ja kehittämistarpeita Kainuun ja Itä- ja Pohjois-Suomen näkökulmasta. Maakuntajohtajan ajankohtaiskatsauksessa käytiin taas läpi mm. kesäkauden tapahtumat, Itä- ja Pohjois-Suomen maakuntien yhteistyön tilannekatsaus sekä Kainuun liiton osallisuus uudessa Lapin liiton koordinoimassa Interreg Aurora -ohjelman hankkeessa. Kokouksessa päätettiin myös uuden maakuntajohtajan rekrytoinnin seuraavista askelista.

Kainuun liiton strategia

Maakunnan liiton toiminnan yleistavoitteita on linjattu maakuntaohjelmassa sekä toiminta- ja taloussuunnitelmassa. Nyt laadittava Kainuun liiton strategia tuo uuden ulottuvuuden liiton toimintaan erityisesti tavoitteellisuuden ja seurannan näkökulmasta. Konkreettisemman strategian tarvetta on lisännyt toimintaympäristön nopeat muutokset, mm. Venäjän Ukrainaan suuntaama hyökkäyssota, Suomen NATO-jäsenyys, uusi hallitusohjelma, EU-politiikka jne.

Strategiatyön kautta Kainuun liitto ja luottamushenkilöt ymmärtävät entistä selkeämmin mihin asioihin liiton tulee kulloinkin keskittyä ja millä keinoilla. Näin parannetaan mm. työhyvinvointia, työn tuottavuutta sekä Kainuun maakuntaohjelman tavoitteiden saavuttamista. Tarkoituksena on, että uutta liiton strategiaa päästään toteuttamaan alkuvuodesta 2024.

Maakuntajohtajan viran täyttäminen

Kainuun maakuntajohtajan virka oli haettavana 24.05.2023 – 13.06.2023. Virkaa haki määräaikaan mennessä 12 henkilöä, joista maakuntahallituksen asettama valintaryhmä ja Eezy Partners Oy:n rekrytointikonsultti haastattelivat 10.-11.8.2023 kahdeksan. Näiden haastattelujen ja valintaryhmän esityksen pohjalta maakuntahallitus valitsi kolme hakijaa soveltuvuustesteihin, jotka toteutetaan vielä elokuun aikana.  Testeihin etenevät hakijat ovat Janne Virtanen, Riikka Pirkkalainen ja Jouni Ponnikas.

Kainuun maakuntavaltuusto tekee päätöksen uudesta maakuntajohtajasta. Seuraavan kerran maakuntavaltuusto kokoontuu 11.9.2023.

maakuntahallituksen puheenjohtaja Sakari Seppänen
sakari.seppanen@vuokatti.net