Maakuntahallituksen päätökset 21.6.2023

Katso Kainuun maakuntahallituksen kokouksen 21.6.2023 esityslista tästä.

Kainuun maakuntahallituksen kokoontui keskiviikkona 21.6. viimeiseen kokoukseensa ennen kesälomia. Maakuntahallitus mm. keskusteli uudesta Suomen hallitusohjelmasta Itä- ja Pohjois-Suomen maakuntien näkökulmasta sekä Suomen NATO-jäsenyyden mahdollisuuksista Kainuulle ja muille Itä- ja Pohjois-Suomen maakunnille.

Uudesta hallitusohjelmasta maakuntajohtaja Pentti Malinen totesi seuraavaa ”Ilahduttavaa hallitusohjelmassa on runsas alueellisten näkökulmien määrä. Mm. Pohjoisen ohjelman ja Itäisen Suomen vision jatkumot on huomioitu. Tärkeää meille on ollut myös saavutettavuuden liittyvät kirjaukset mm. maakuntalentoihin liittyen. Haasteiden puolelta huomioitavia asioita on, että ohjelmasta puuttuvat maininnat kansallisesta aluekehitysrahasta (AKKE) sekä valtion aluehallinnon rakenteiden muutokset, jotka ovat ongelmallisia erityisesti pienille maakunnille.”

Maakuntahallitus päätti Pro Kainuu mainetyö – ja Pro Kainuu nuori -tunnustuspalkintojen saajat. Palkittavat julkaistaan yhdessä perinteisen Pro Kainuu -tunnustuspalkinnon saajan kanssa Kainuun maakuntajuhlassa 13.8. Kanervan päivänä. Tänä vuonna maakuntajuhlaa isännöi Puolangan kunta, joka myös päättää Pro Kainuu -palkinnon saajasta.

Kainuun osaavan työvoiman riittävyyden turvaamisen yhteistyösopimus

Kainuun maakuntaohjelmassa 2022–2025 on linjattu, että laaditaan maakunnallinen yhteistyösopimus osaavan työvoiman riittävyyden turvaamiseksi (ns. Kainuun siltasopimus 2.0). Sopimuksessa määritellään eri organisaatioiden, yhteistyöryhmien ja verkostojen roolit osaavan työvoiman saatavuuden parantamisessa. Sopimuksen toteuttamisen tueksi Kainuun liitto kokoaa koordinaatioryhmän. Liitto vastaa myös siltasopimuksen seurannasta sekä sopimuksessa sille määritellyistä muista tehtävistä. Valtioneuvosto osallistuu yhteistyöhön mm. vuosittain pidettävien aluekehittämisen keskustelujen kautta, joissa sovitaan osaavan työvoiman saatavuutta parantavia toimenpiteitä.

Kansallisen biotalousstrategian Kainuun alueellinen toimeenpanosuunnitelma 2022–2035

Kansallinen biotalousstrategia päivitettiin vuonna 2022 otsikolla ”Kestävästi kohti korkeampaa arvonlisää”. Tähän liittyen maakuntia kehotettiin laatimaan alueilleen jalkauttamissuunnitelmat. Kainuu toimi yhtenä pilottimaakuntana suunnitelman laadinnassa.

Kainuun toimeenpanosuunnitelmassa kansallisesta strategiasta on otettu mm. seuraavat painopisteet:

•  korkeampaa arvonlisää biotaloudesta
  •  vahva osaamis- ja teknologiaperusta
  •  kilpailukykyinen toimintaympäristö
  •  bioresurssien ja muiden ekosysteemipalveluiden käytettävyys ja kestävyys.

Alueen omaksi painopisteeksi on valittu biotalouden investointien houkuttelu.

Toimeenpanosuunnitelma on elävä asiakirja. Toimenpiteiden etenemistä ja toimintaympäristön muutoksia seurataan aktiivisesti sekä tarvittaessa muotoillaan toimenpiteitä uudelleen. Strategian etenemistä käydään myös läpi Kainuun metsäklusteriryhmässä. Maakuntahallitus hyväksyi kansallisen biotalousstrategian Kainuun alueellisen toimeenpanosuunnitelman.

Maakuntajohtajan viran täyttäminen

Maakuntahallitus hyväksyi kokouksessaan valintaryhmän, joka vastaa maakuntajohtajan rekrytointiprosessista. Valintaryhmä tekee myös esityksen uudesta maakuntajohtajasta maakuntahallitukselle. Lopullisen valinnan tekee maakuntavaltuusto todennäköisesti syyskuun kokouksessaan 11.9.2023.

Hakuaika tehtävään päättyi 13.6.2023 ja Kainuun liitto sai määräaikaan mennessä 12 hakemusta. Valintaryhmän yksimielisellä päätöksellä 10.–11.8.2023 toteutettaviin haastatteluihin etenivät:

1.    Halonen Paula, hallintojohtaja, Kainuun liitto, Sotkamo

2.    Kyllönen Jari, apulaiskaupunginjohtaja, Kuopion kaupunki, Kuopio