Kainuun liiton logo

Maakuntahallitus valitsi Kainuun edustajat Barentsin ja Euregio Karelian yhteistyöelimiin

Maakuntahallitus nimesi Kainuun edustajat Barentsin alueneuvostoon ja -komiteaan sekä Euregio Karelian hallitukseen. Barents-yhteistyössä kehitetään alueen saavutettavuutta ja elinvoimaa. Euregio Karelia pureutuu Suomen ja Venäjän välisen pohjoisen raja-alueen elinvoimaisuuden ja väestön elinolosuhteiden parantamiseen.

Barentsin alueneuvostossa Kainuun edustajana aloittaa maakuntajohtaja Pentti Malinen (varajäsen aluekehitysjohtaja Jouni Ponnikas) ja aluekomitean jäsenenä aluekehityspäällikkö Katja Sukuvaara (varajäsen suunnittelujohtaja Sanna Schroderus).

Kainuun edustajiksi Euregio Karelian hallitukseen valittiin maakuntavaltuuston puheenjohtaja Mikko Polvinen (varajäsen maakuntahallituksen puheenjohtaja Kari Pääkkönen) ja maakuntajohtaja Pentti Malinen (varajäsen aluekehityspäällikkö Katja Sukuvaara).

Maakuntahallituksen seuraava kokous pidetään 11.10.2021

Maakuntahallituksen kokouksen esityslista https://kainuunliitto.oncloudos.com/cgi/DREQUEST.PHP?page=meeting&id=20212207

Maakuntahallituksen kokouksen 27.9. päätöksiä

* Kainuun edunajaminen: Käydyn keskustelun jälkeen hyväksyttiin esityslistan mukaisesti.

* Maakuntahallituksen perehdyttäminen: Aluekehittämisen ohjelmatyö: Käydyn keskustelun jälkeen merkittiin tiedoksi.

* Kainuu-ohjelman valmistelutilanne: Käydyn keskustelun jälkeen merkittiin tiedoksi.

* Talousraportti 08/2021 ja tulosennuste vuodelle 2021: Merkittiin tiedoksi.

* Edustajien nimeäminen Itä-Suomen neuvottelukuntaan:

Maakuntahallitus nimesi jäsenet Itä-Suomen neuvottelukuntaan:

Varsinainen jäsen Mikko Polvinen, varajäsen Esko Rautiainen

Varsinainen jäsen Pinja Toivanen, varajäsen Terttu Huttu-Juntunen

Varsinainen jäsen Juhani Seppänen, varajäsen Jaakko Kyllönen

Varsinainen jäsen Kari Pääkkönen, varajäsen Esa Kemppainen

Varsinainen jäsen Eila Aavakare, varajäsen Minna Partanen

Varsinainen jäsen Markku Oikarinen, varajäsen Heikki Hekkala

Kainuun liiton johtavat viranhaltijat toimivat neuvottelukunnan asiantuntijoina.

* Edustajien nimeäminen Pohjois-Suomen neuvottelukuntaan:

Maakuntahallitus nimesi jäsenet Pohjois-Suomen neuvottelukuntaan:

Varsinainen jäsen Mikko Polvinen, varajäsen Esko Rautiainen

Varsinainen jäsen Pinja Toivanen, varajäsen Terttu Huttu-Juntunen

Varsinainen jäsen Juhani Seppänen, varajäsen Jaakko Kyllönen

Varsinainen jäsen Kari Pääkkönen, varajäsen Esa Kemppainen

Varsinainen jäsen Eila Aavakare, varajäsen Minna Partanen

Varsinainen jäsen Markku Oikarinen, varajäsen Heikki Hekkala

* Edustajien nimeäminen Kainuun hyvinvointialueen poliittiseen seurantaryhmään: Maakuntahallitus nimesi edustajiksi Kainuun hyvinvointialueen poliittiseen seurantaryhmään maakuntahallituksen puheenjohtaja Kari Pääkkösen ja maakuntahallituksen jäsen Terttu Huttu-Juntusen. Kari Pääkkösen varalle nimettiin maakuntahallituksen jäsen Jyri Saastamoisen ja Terttu Huttu-Juntusen varalle nimettiin maakuntahallituksen jäsen Miariikka Tervonen.

* Maakuntahallituksen edustajan nimeäminen Kainuun kaivannaisstrategian seurantaryhmään v. 2025: Maakuntahallitus nimesi maakuntahallituksen edustajaksi Kainuun kaivannaisstrategian seurantaryhmään maakuntahallituksen puheenjohtaja Kari Pääkkösen.

* Kainuun edustajien nimeäminen Barentsin alueneuvostoon ja -komiteaan: Maakuntahallitus nimesi Kainuun edustajaksi Barentsin alueneuvostoon maakuntajohtaja Pentti Malisen ja varajäseneksi aluekehitysjohtaja Jouni Ponnikkaan sekä aluekehityspäällikkö Katja Sukuvaaran Kainuun edustajaksi Barentsin aluekomiteaan ja varajäseneksi suunnittelujohtaja Sanna Schroderuksen.

* Kainuun edustajien nimeäminen Euregio Karelian hallitukseen: Maakuntahallitus nimesi Kainuun edustajaksi Euregio Karelian hallitukseen kaudelle 2021-2025 maakuntajohtaja Pentti Malisen ja varajäseneksi aluekehityspäällikkö Katja Sukuvaaran. Maakuntahallitus nimesi luottamushenkilöedustajaksi Kainuun edustajaksi Euregio Karelian hallitukseen kaudelle 2021-2025  maakuntavaltuuston puheenjohtaja Mikko Polvisen ja varajäseneksi maakuntahallituksen puheenjohtaja Kari Pääkkösen.

* Kainuun liiton  varajäsenen nimeäminen Kainuun metsäneuvostoon: Maakuntahallitus nimesi Kainuun liiton varajäseneksi Kainuun metsäneuvostoon maakuntahallituksen jäsen Esa Kemppaisen.

* Asiantuntijan nimeäminen Kainuun järjestöasiain neuvottelukuntaan: Maakuntahallitus nimesi maakuntahallituksen edustajaksi/asiantuntijaksi Kainuun järjestöasiain neuvottelukuntaan (JANE) maakuntahallituksen jäsen Vesa Kaikkosen.

* Syksyn 2021 kokouspäivät: Käydyn keskustelun jälkeen hyväksyttiin muutoin esityslistan mukaisesti, mutta maakuntahallituksen maanantain 13.12.2021 kokous pidetään tiistaina 14.12.2021.

* Pöytäkirjat ja viranhaltijapäätökset: Hyväksyttiin esityslistan mukaisesti.

* Kainuun liiton lausunnot ajalla 31.08.-20.09.2021: Merkittiin tiedoksi.

* Maakuntajohtajan ajankohtaiskatsaus: Merkittiin tiedoksi.

Lisätietoja:

Maakuntajohtaja Pentti Malinen, puh. 044 7970 197, pentti.malinen@kainuunliitto.fi

Hallintojohtaja Paula Halonen, puh. 044 4100 728, paula.halonen@kainuunliitto.fi