Maakuntien liittojen kannanotto laajakaistatukiohjelman valmisteluun

Kaikkien Suomen 18 maakuntaliiton laajakaistayhteyshenkilöt ovat 8.12.2023 tehneet kannanoton, jossa todetaan uudelle laajakaistatukiohjelmalle olevan ehdottomasti tarvetta tukemaan valokuituverkkojen rakentamista, jo vuodesta 2024 eteenpäin. Ohjelman tulee olla riittävän pitkä, ainakin vuoteen 2030 saakka ulottuva, jotta hankkeita voidaan valmistella ja ehditään toteuttaa. Laajakaistatukiohjelma ja sitä kautta kanavoituva valtion tuki on välttämätön Euroopan digitaalista vuosikymmentä koskevan politiikkaohjelman vuoteen 2030 ulottuvien liitettävyystavoitteiden saavuttamiseksi, gigabittiyhteyksien saamiseksi kaikille sekä 5G:n kattavuuden varmistamiseksi kaikilla asutuilla alueilla.

Maakuntaliittojen kannanotto laajakaistatukiohjelman valmisteluun (PDF)

Laajakaista Kainuussa

Kansallista ja maakunnallista työtä nopean laajakaistan eteen on Suomessa tehty jo vuodesta 2009 alkaen. Tuetut verkot on toteutettu valokuidulla ja ne mahdollistavat nopean tiedonsiirron nyt ja tulevaisuudessa. Tuen avulla on rakennettu verkkoja ja mahdollistettu nopeita laajakaistayhteyksiä sekä kotitalouksille että yrityksille kutakuinkin vuodesta 2011 lähtien. Parhaillaan menossa olevan laajakaistatukiohjelman tavoitteena on tukea nopeiden kiinteiden laajakaistaverkkojen rakentamista alueilla, joille kaupallinen tarjonta ei todennäköisesti toteudu lähivuosina. Tukiohjelmalle on varattu EU:n elpymisvälineestä (RRF) 32 miljoonaa euroa. RRF-tukipäätösten sitominen päättyy vuoden 2023 loppuun. Sen tuella rakennettavilla hankkeilla on toteutusaikaa vuoden 2026 elokuun lopulle saakka.

Lue lisää Kainuun laajakaista-asioista sivuiltamme