Kainuun matkailu Paljakka

Matkailijoiden määrä kasvoi Kainuussa, mutta yöpymisten kesto lyheni

Tuoreimmissa Kainuun matkailun loppuvuoden luvuissa näkyy kaksi vahvaa trendiä. Matkailijoiden määrä kasvoi kaksi prosenttia tammi-marraskuun 2023 aikana, mutta yöpymisten kesto lyhentyi pariin vuorokauteen verrattuna koronavuosiin.

Niinpä viime vuonna kokonaisyöpymisten määrä laski viisi prosenttia vuoteen 2022 verrattuna. Matkailu on palannut kotimaan matkailijoiden osalta isojen normaalitrendien mukaiseksi koronapandemian jälkeen, toteaa aluekehitysasiantuntija Minna Komulainen Kainuun liitosta.

Tammi–marraskuussa 2023 matkailijat viettivät Kainuussa yhteensä 1,1 miljoonaa yötä. Kotimaan matkailu pysyi lähes ennallaan (-1 %), mutta ulkomaisten matkailijoiden määrä laski lähes neljänneksen (–23 %). Rekisteröidyistä yöpymisistä kotimaisia oli 856 000 ja ulkomaalaisten tekemiä 36 800 yötä. Marraskuun 2023 osalta yöpymisten määrä laski lähes 15 prosenttia. ”Matkailun ennusteet näyttävät laskevaa trendiä myös alkuvuoden osalta, mikä kyllä mietityttää”, toteaa Minna Komulainen Kainuun liitosta.

Viime vuonna Kainuun matkailun sesonkiajat, maaliskuu, heinäkuu sekä loppuvuosi olivat edellisvuosia 6 – 10 prosenttia hiljaisempia.  Hiihtolomakauden helmikuu oli kuitenkin toteutui hyvin, kuuden prosentin kasvulla. Joulukuun 2023 ennusteen mukaan (85 0000 yötä), koko viime vuoden määräksi jäisi noin 1 185 000 yöpymistä, eli yöpymisten määrä pienenisi 32 000 yötä vuoden 2022 kokonaismäärään verrattuna.

”Toisaalta inflaation hidastuminen ja bensan hinnan lasku saattavat nostaa kotimaan matkailijoiden määrää alkutalvesta ennusteista huolimatta. Ulkomaisen matkailun on arvioitu elpyvän vuonna 2024, mutta yleisesti kohonneet lentojen hinnat ja kaupunkikohteiden kasvava trendi voivat hidastaa toipumista Suomen ja Kainuun osalta”, arvioi Komulainen. Inflaation vaikutus näkyy etenkin vapaa-ajan matkailijoiden hienoisena harventumisena 739 000 yötä (-2,3 %), kun taas työmatkailu kasvoi 1,6 prosenttia, 117 000 yöhön.

Kainuun matkan keskimääräinen kesto lyheni verrattuna koronavuosiin. Kotimaiset matkailijat yöpyivät tammi–marraskuun aikana Kainuun rekisteröidyissä majoitusliikkeissä keskimäärin 2,9 yötä ja ulkomaiset matkailijat 3,1 yötä. Ulkomaisista vieraista Kainuussa yöpyi eniten Saksasta (7000), Englannista (3400), Ranskasta (2700), Alankomaista (2200), Ukrainasta (2000 yötä) ja Virosta (1800) tulleita. Saksasta saapuneiden matkailijoiden määrä kasvoi 14 %, Briteistä 46 %, Ranskasta 62 % ja Alankomaista saapuvien 22 % marraskuun loppuun mennessä.

Majoitusmyynti laski yli miljoona euroa

Majoitusmyynti yhteensä tammi–marraskuussa 2023 oli 50,8 miljoonaa euroa (-1,1 miljoonaa vrt. 2022). Tästä rekisteröity majoitusmyynti oli 42,8 miljoonaa euroa (-272 000 €) ja rekisteröimätön myynti 8,0 miljoonaa euroa (- 862 000 €), eli pudotusta oli etenkin mökkimajoituksen osalta. Viime vuonna jäi myymättä noin 32 000 yötä joulukuun ennuste huomioiden vuoteen 2022 verrattuna, ja se liikevaihto jäi siten saamatta Kainuuseen huonehintojen noususta huolimatta. Huonehinta nousi rekisteröidyssä majoituksissa 105 euroon per yö ja mökkimajoituksissa 157 euroon. Rekisteröidyissä majoitusyrityksissä huoneiden käyttöaste oli 52 prosenttia, hieman parempi kuin edellisvuonna.

Vuokatti viidenneksi suosituin matkakohde

Vuokatti oli viidenneksi suosituin matkakohde Suomessa heti suurten kaupunkien, Helsingin, Tampereen, Vantaan ja Turun jälkeen viime vuoden loppuvuoteen mennessä. Tammi-marraskuun välillä Vuokatissa yövyttiin 679 000 yötä, Kajaanissa 83 700 sekä Suomussalmella 46 100 yötä. Koko vuoden osalta, kun joulukuun luvut saapuvat, Lapin kohteet voivat myös olla suosituimmuusjärjestyksen kärkisijoilla kansainvälisen joulumatkailun ansiosta.

Kajaanin lentoaseman kautta tehdyt matkat kasvoivat

Marraskuun loppuun mennessä  Kajaanin lentoaseman kautta tehtiin 37 600 matkaa (+65 % edellisvuoteen verrattuna). Charterlentoja Kajaanin tulisi saada lisää, nyt 3 % matkailijoista saapui suoraan ulkomailta Kajaanin kentän kautta. Vastaavasti matkailun normaalivuonna 2019 Kajaanin lentoaseman kautta matkoja tehtiin 87 200. Tällä hetkellä lentomatkustus on viime vuosikymmenen puolivälin tasolla, verrattuna vuoteen 2015 hieman yläpuolella, eli nyt noin 4000 matkaa kuussa, mihin vaikuttaa myös lentojen vähäisempi määrä vuorokaudessa. Vuosina 2016 – 2020 volyymi oli 8000 lentoa kuussa.

Kainuun matkailun eteen ja kansainvälisten matkailijoiden saamiseksi maakuntaan tehdään aktiivisesti markkinointi- ja myyntityötä. Tammikuun lopussa pidettävät Matka2024-messut kokoaa taas suuren joukon kainuulaisia toimijoita Arctic Lakeland Kainuu -osastolle Kainuun liiton koordinoimana.

Lähteet: Airdna, Finavia, Ilmatieteenlaitos, Meteostat, Rajavartiosto, Socialblade, Tak Research, Tilastokeskus

Visitory https://visitory.io/fi/public/kainuu/2023-01/2023-11/

Lisätietoja: Minna Komulainen, Kainuun liitto, aluekehitysasiantuntija puh. 044 410 0726, minna.komulainen@kainuunliitto.fi, www.kainuunliitto.fi;