Mökkiyöpymisten myynti kasvoi elokuussa Kainuussa

Matkailijoiden yöpymisiä kirjautui elokuussa yhteensä 108 000 yötä (-2,4 %) kainuulaisiin matkailuyrityksiin.

Tämä luku sisältää ensimmäistä kertaa yöpymiset niin rekisteröidyissä majoitusliikkeissä (> 20 vuodepaikkaa) kuin mökkimajoituksessa. Rekisteröityjen yöpymisten osuus elokuussa oli 72 % ja rekisteröimättömien 28 %. Tammi-elokuussa maksullisten yöpymisten määrä oli 914 000 (+9,5 %). Rekisteröityjen osuus tästä oli 72 % ja rekisteröimättömien 28 %.

Työmatkailu kasvoi, lomamatkustus väheni

Rekisteröidyissä majoitusyrityksissä oli 77 200 yöpymistä ja ne laskivat 15,0 prosenttia viimevuotisesta. Niistä kotimaisia oli 73 400 ja ulkomaalaisten tekemiä 3 900 yötä. Suomalaisten rekisteröidyt yöpymiset vähenivät 15 prosenttia ja ulkomaalaiset rekisteröidyt yöpymiset 16 prosenttia elokuussa 2022. Vaikka lomamatkustus väheni, niin työmatkustus kasvoi. Vapaa-ajan matkailijat viettivät 67 900 yötä (-17,4 %) ja business-matkailijat 9 300 yötä (+7,1 %).

”Elokuun yöpymismäärien laskussa näkyy, että suomalaiset matkailijat suuntasivat reissunsa ulkomaille tai suuriin kaupunkeihin, ja ulkomaisten matkailijoiden määrä jäi vielä vähäiseksi. Kv. matkailua rajoitti myös Kajaanin lentojen tauko elokuun puolivälissä, juuri kesken parhaan ulkomaisten lomakuukauden. Lisäksi polttoaineen kallistunut hinta sai kotimaan matkailijat suosimaan itseään lähempänä olevia kohteita kauempana olevien sijaan”, sanoo Minna Komulainen Kainuun liitosta. Lentotauko vaikutti myös siihen, että Kajaanin kentän kautta saapuneet matkustajat vähenivät radikaalisti edellisiin kuukausiin verrattuna. Elokuussa lentomatkoja Kajaanin kentän kautta tehtiin 810 (-58,6%).

Koko Suomessa matkailijamäärät vähenivät 14,9 prosenttia, näin Kainuun yöpymisten lasku on koko maan trendien mukainen. Ulkomaisten matkailijoiden määrä ei riittänyt korvaamaan kotimaan matkailukysynnän vähenemistä. Eniten ulkomaalaisia matkailijoita saapui Saksasta (800 yötä), Virosta (330) ja Venäjältä (330, + 25 % kasvua).

Sotkamo neljänneksi suosituin matkakohde

Kainuun markkinaosuus Suomen rekisteröidyistä yöpymisistä oli 3,3 % (-1,1 prosenttia), kotimaisista yöpymisistä 4,2 % ja ulkomaalaisten tekemistä yöpymisistä 0,7 %. Vaikka suomalaiset suuntasivatkin elokuussa matkansa isoihin kaupunkeihin, niin Sotkamo oli neljänneksi suosituin matkailukohde Suomessa heti Helsingin (62 %), Tampereen (24 %), Turun (22 %) jälkeen. Sotkamossa yöpyi elokuussa 54 600 matkailijaa (-11,8%). Kajaanissa yöpymisiä oli 9700 (-7,7%), Suomussalmella 7400 (33,6 %) ja Ukkohalla-Paljakassa 820 (1,2%).

Majoitusmyynti kasvoi

Majoitusmyynti oli elokuussa 4,7 miljoonaa euroa (+155 000). Airbnb:n ja Vrbo:n osuus oli 21,4 prosenttia. Näin ollen rekisteröity majoitusmyynti oli 3,7 miljoonaa euroa (-189 000) ja rekisteröimätön myynti 1,0 miljoonaa euroa (+344 000). Pienempien alle 20 vuodepaikan matkailuyritysten yöpyjämäärien mukaan saaminen kertoo laajemmin Kainuun matkailutulosta. Majoitus on vain kolmannes matkailijoiden Kainuuseen tuomasta kokonaistulosta, rahaa kuluu myös ruokapalveluihin, ostoksiin, liikenteeseen ja polttoaineisiin.  Yhteensä tammi-elokuu myynnit olivat 41,3 miljoonaa euroa ja ne lisääntyivät 6,9 miljoonaa euroa edellisestä vuodesta. Rekisteröityneiden majoitusliikkeiden käyttöaste laski 48,6 prosenttiin. Mökkimajoituksen osalta käyttöaste oli 66,6 % elokuussa. Asiakastyytyväisyys nousi 3,5 % Kajaanin osalta (7,7).

Lisätietoja: aluekehitysasiantuntija Minna Komulainen, Kainuun liitto, minna.komulainen@kainuunliitto.fi, puh. 044 410 0726

Visitoryn tilastot: https://visitory.io/fi/kainuu/