Neuvosto hyväksyi energiatehokkuusdirektiivin

Euroopan unionin neuvosto hyväksyi 25.7.-23 uudet säännöt energian loppukulutuksen vähentämiseksi. Jäsenvaltiot varmistavat yhdessä, että energian loppukulutus vähenee vähintään 11,7 prosenttia vuonna 2030 verrattuna vuonna 2020 tehtyihin energiankulutusennusteisiin vuodelle 2030.

EU:n energian loppukulutuksen yläraja tarkoittaa säästötavoitteen mukaan 763 miljoonaa tonnia öljyekvivalenttia. Loppukulutuksen kulutusraja sitoo jäsenmaita kollektiivisesti. Energian loppukulutus edustaa loppukäyttäjien kuluttamaa energiaa, kun taas primäärienergian kulutus sisältää myös energian tuotantoon ja toimittamiseen kulutetun energian.

Kansalliset panokset ja aukkojen paikkaaminen

Kaikki jäsenvaltiot osallistuvat EU:n yleisen tavoitteen saavuttamiseen. Ne asettavat suuntaa-antavia kansallisia rajoituksia ja kehityskulkuja tavoitteen saavuttamiseksi integroiduissa kansallisissa energia- ja ilmastosuunnitelmissaan (NECP).

Tavoitteeseen liittyvien kansallisten osuuksien laskentakaava on ohjeellinen, ja siitä voidaan poiketa 2,5 prosentilla. Komissio laskee vastaavatko kaikki maksut 11,7 prosentin tavoitetta, ja jos ei, se tekee kansallisiin maksuihin oikaisuja, jotka ovat pienempiä kuin ne olisivat olleet kaavaa käytettäessä (niin sanottu aukkojen täyttömekanismi). Kaava perustuu muun muassa energiaintensiteettiin, asukasta kohti laskettuun BKT:hen, uusiutuvien energialähteiden kehittämiseen ja energiansäästöpotentiaaliin.

Energian säästö

Energian loppukulutuksen vuotuinen energiansäästötavoite nousee asteittain vuodesta 2024 vuoteen 2030. Jäsenvaltiot varmistavat uudet vuotuiset säästöt, jotka ovat keskimäärin 1,49 prosenttia energian loppukulutuksesta tänä aikana ja saavuttavat vähitellen 1,9 prosenttia 31. joulukuuta 2030.

Uusissa säännöissä asetetaan julkiselle sektorille erityinen velvoite saavuttaa 1,9 prosentin vuotuinen energiankulutuksen vähennys. Tämän lisäksi jäsenvaltiot velvoitetaan kunnostamaan vuosittain vähintään 3 % julkisen sektorin omistamien rakennusten kokonaispinta-alasta.

Tausta

Energiatehokkuusdirektiivin tarkistusehdotus ja muut ehdotukset käsittelevät EU:n ilmastonmuutoksen energianäkökohtia Fit for 55 -paketin puitteissa. Komissio esitteli Fit for 55 -paketin 14. heinäkuuta 2021. Paketin tavoitteena on mukauttaa EU:n ilmasto- ja energialainsäädäntökehys vuoden 2050 ilmastoneutraaliustavoitteeseen ja sen tavoitteeseen vähentää kasvihuonekaasujen nettopäästöjä vähintään 55 prosentilla vuoteen 2030 mennessä vuoden 1990 tasoon verrattuna. Paketti koostuu sarjasta toisiinsa liittyviä ehdotuksia, joilla joko muutetaan olemassa olevia lakeja tai otetaan käyttöön uusia aloitteita useilla politiikan aloilla ja talouden aloilla.

Nykyinen energiatehokkuusdirektiivi, joka on voimassa joulukuusta 2018 lähtien, asettaa tavoitteeksi vähentää sekä primääri- että loppuenergian kulutusta 32,5 prosenttia vuoteen 2030 mennessä EU:n tasolla verrattuna vuonna 2007 tehtyihin energiankulutusennusteisiin vuodelle 2030.

Lähde: Euroopan komission verkkosivut