OECD -hanke Kainuussa – EU:n alueellisten kaivosekosysteemien parantaminen vihreän siirtymän tukemiseksi ja mineraalien saannin turvaamiseksi

Kainuu on mukana EU:n komission rahoittamassa ja talousjärjestö OECD:n toteuttamassa hankkeessa, jonka tavoitteena on parantaa EU:n kaivosalueiden ekosysteemejä vihreän siirtymän edistämiseksi ja EU:n strategisen autonomian tukemiseksi kaivannaismineraalien osalta.

Mineraaliraaka-aineet ovat ratkaisevan tärkeitä Euroopan tulevaisuudelle, sillä ne muodostavat EU:n teollisten ekosysteemien selkärangan ja edistävät monien jokapäiväisessä elämässä käytettävien tavaroiden tuotantoa. Mineraalit ovat myös keskeinen tekijä maailmanlaajuisten ilmastotavoitteiden saavuttamiseksi ja tarvittavien puhtaiden teknologioiden kehittämiseksi. Koska kehittyvät teknologiat ja teollisuudenalat ovat vahvasti riippuvaisia ​​mineraaleista, kysynnän odotetaan kasvavan tulevina vuosina.

COVID-19-pandemia ja Ukrainan sota häiritsivät kaivostoiminnan arvoketjuja, nostivat hintoja ja asettivat entistä suurempia paineita tyydyttää mineraaliraaka-aineiden tarjontaa. Tämän seurauksena EU:n on nopeasti vähennettävä ulkoista riippuvuuttaan mineraaliraaka-aineista.

EU:n kaivosalueilla on potentiaalia lisätä EU:n strategista autonomiaa mineraaliraaka-aineissa ja nopeuttaa vihreää siirtymää sekä luoda uusia kasvumahdollisuuksia paikan päällä. Tämän hankkeen pitkän aikavälin vaikutus on edunsaaja-alueiden taloudellisen, sosiaalisen ja ympäristöllisen hyvinvoinnin parantaminen kilpailukykyisen kaivosteollisuuden arvoketjun pohjalta, tukien EU:n vihreää siirtymää sekä strategista autonomiaa.

Hankkeessa on mukana kymmenen EU-aluetta; Lappi, Pohjois-Karjala, Oulu, Kainuu, Keski-Pohjanmaa (Suomi), Keski-Kreikan alue (Kreikka), Centro Portugal ja Alentejo (Portugali), Andalusia (Espanja) ja Örebro (Ruotsi). Suomessa mukana olevien alueiden maakuntien liitot vastaavat hankkeen käytännön toimenpiteistä. Hankkeen kesto on kaksi vuotta, ja sen tärkeimmät toimet sisältävät alueiden valmiuksien kehittämistä, aluekohtaisia toimintasuosituksia ja yhteenvetoraportin yhteisistä painopisteistä ja toimintapolitiikoista.

Hankkeen tuloksena laaditaan aluekohtaiset profiilit toimenpidesuosituksineen, arvioidaan alueiden valmiuksia vihreän siirtymän nopeuttamisessa ja parannetaan yhteistyömahdollisuuksia toimijoiden kesken. Hankkeen yhteenvetoraportti kokoaa toimenpiteet ja selvitykset kaivosalueiden ekosysteemien kehittämismahdollisuuksista ja vihreän siirtymän aktivointitoimista mukana olevilla alueilla.

Hankkeen tutkijavierailut järjestetään kevään 2024 aikana Kreikassa, Portugalissa, Suomessa ja Ruotsissa. Kainuussa vierailu toteutetaan 8.-11.4.2024.

Kuva: OECD:n tutkijavierailu järjestettiin helmikuussa 2024 Evorassa, Alentejon alueella Portugalissa