Osaamisvaje vakava ongelma useimmille EU:n pk-yrityksille, komissio ehdottaa toimenpiteitä

Marraskuussa julkaistussa uudessa Eurobarometri-kyselyssä todetaan, että osaamisvaje on yksi EU:n pienten ja keskisuurten yritysten (pk-yritysten) vakavimmista ongelmista. Osaamisvajeeseen liittyvä haaste on kasvanut vuosien mittaan, ja vajetta esiintyy nyt kaikissa EU-maissa ja kaikilla talouden aloilla. Komissio esittääkin 15.11.-23 julkaistussa osaajien liikkuvuutta koskevassa paketissa toimenpiteitä työvoimapulaan puuttumiseksi mm. osaajareservin perustamisen avulla.

EU:n osaajareservi – helpotetaan rekrytointia EU:n ulkopuolelta

Komissio ehdottaa EU:n osaajareservin perustamista helpottamaan työnhakijoiden rekrytointia EU:n ulkopuolisista maista ammatteihin, joissa on pulaa työntekijöistä koko EU:ssa. Kyseessä on innovatiivinen toimenpide ja ensimmäinen tämäntyyppinen EU:n alusta. Sillä helpotetaan ja nopeutetaan kansainvälistä rekrytointia ja asetetaan työnantajien saataville laajempi joukko osaajia. Jäsenmaat voivat osallistua EU:n osaajareserviin vapaaehtoisesti, ja ne tukevat alustan hallinnointia. Alusta tarjoaa myös tietoa rekrytointi- ja maahanmuuttomenettelyistä jäsenmaissa ja sisältää vankat takeet, joilla varmistetaan oikeudenmukainen rekrytointi ja oikeudenmukaiset työolot.

Osaamisen tunnistamisella helpotetaan työmarkkinoiden toimintaa ja vastataan rekrytointiongelmiin

Komissio suosittelee toimenpiteitä, joilla yksinkertaistetaan ja nopeutetaan EU:n ulkopuolisten maiden kansalaisten osaamisen ja tutkintojen tunnustamista. Toimenpiteillä nykyaikaistettaisiin EU:n nykyistä tunnustamisjärjestelmää ja tuotaisiin se lähemmäs järjestelmää, joka on luotu toiseen jäsenmaahan muuttavia EU:n kansalaisia varten.

Tavoitteena on kehittää tunnustamisesta vastaavien kansallisten viranomaisten valmiuksia yksinkertaistaa ja nopeuttaa menettelyjä parantamalla EU:n ulkopuolisten maiden tutkintojen ja työnhakijoiden osaamisen arviointitapoja. Tämän ansiosta tunnustamispäätökset voidaan tehdä nopeasti ja varmasti, jotta voidaan täyttää avoimet työpaikat ammateissa, joissa EU:ssa on pulaa työntekijöistä, varsinkin ensisijaisissa säännellyissä ammateissa.

Eurobarometrin keskeisiä havaintoja

Osaamisvajetta pitää vakavana ongelmana 53 prosenttia Euroopan mikroyrityksistä (alle 10 työntekijää), 65 prosenttia pienistä yrityksistä (10–49 työntekijää) ja 68 prosenttia keskisuurista yrityksistä (50–249 työntekijää). Kahden edellisen vuoden aikana 61 prosentilla mikroyrityksistä ja 80 prosentilla keskisuurista yrityksistä oli vaikeuksia löytää ja palkata työntekijöitä, joilla on oikeanlaista osaamista.

Osaamisvaje vaikuttaa pk-yrityksiin monin tavoin, sillä se kasvattaa nykyisen henkilöstön työmäärää, aiheuttaa myynti- tai myyntimahdollisuuksien menetyksiä ja heikentää kannattavuutta ja kasvua.

Pk-yrityksillä on useimmiten pulaa teknisesti koulutetusta henkilöstöstä, kuten laboratoriotyöntekijöistä, mekaanikoista ja vastaavista. Lähes puolet (42 prosenttia) eurooppalaisista pk-yrityksistä ilmoitti, että niillä oli pulaa pätevästä henkilöstöstä. Tämä on erityisen ongelmallista joillakin aloilla: teollisuuden alalla toimivista pk-yrityksistä 47 prosenttia ja valmistusteollisuuden alalla toimivista 50 prosenttia ilmoitti ongelmista teknisen henkilöstön palkkaamisessa.

Vain joka seitsemäs pk-yritys (14 prosenttia) ilmoitti palkkaavansa työntekijöitä muista EU-maista paikatakseen osaamisvajetta. Suuremmissa pk-yrityksissä tämä osuus on tosin suurempi. Kieleen ja vähäisemmässä määrin hallintoon liittyvät vaikeudet todettiin merkittävimmiksi tekijöiksi, jotka estävät pätevien työntekijöiden rekrytointia kaikkialta EU:sta.

”Osaamisvajeen paikkaaminen on ensisijaista Euroopan talouden kannalta. Komissio toteuttaa jo osaamisvajeeseen liittyviä toimia keskeisillä strategisilla aloilla, kuten akkujen tai muiden nettonollateknologioiden alalla. Kysely auttaa ymmärtämään, miten osaamisvaje vaikuttaa pk-yrityksiin, joiden osuus Euroopan taloudesta on 98 prosenttia. Tavoitteena on parantaa niiden yleistä kilpailukykyä.”
– Sisämarkkinoista vastaava komission jäsen Thierry Breton

Kyselyn tausta

Eurobarometri 537 ”Pk-yritykset ja osaamisvaje” käynnistettiin Euroopan osaamisen teemavuoden yhteydessä. Se toteutettiin syys-lokakuussa 2023 EU:n 27 jäsenmaassa sekä Islannissa, Norjassa, Sveitsissä, Yhdistyneessä kuningaskunnassa, Pohjois-Makedoniassa, Turkissa, Yhdysvalloissa, Kanadassa ja Japanissa. Puhelinhaastatteluun vastasi yli 19 350 yritystä (sekä pk-yrityksiä että suuria yrityksiä). Pääasiallisessa analyysiraportissa keskitytään EU:n pk-yrityksiin (13 253 haastattelua), joita verrataan EU:n suuriin yrityksiin (vähintään 250 työntekijää) (855 haastattelua) ja pk-yrityksiin joissakin EU:n ulkopuolisissa maissa (3 925 haastattelua).

Lisätietoa

Eurobarometri 537 ”Pk-yritykset ja osaamisvaje”

Eurobarometri-sivusto