Paikallispäättäjät Euroopan unionia rakentamassa

EU:n komissio haluaa innostaa ihmisiä keskustelemaan Euroopan unionista ja sen tulevaisuudesta. Se on perustanut paikallispäättäjien verkoston, johon kuuluvat kuntapäättäjät jakavat alueensa asukkaille tietoa erilaisista Euroopan unioniin liittyvistä asioista, jotka kiinnostavat heitä paikallisella tasolla. Verkoston jäsenet osallistuvat myös keskusteluihin EU:n toteuttamista poliittisista aloitteista ja toimenpiteistä omassa vaalipiirissään ja paikallisissa tiedotusvälineissä.

Paikallispäättäjät EU:ta rakentamassa -hankkeesta (Building Europe with Local Councillors, BELC) löytyy lisätietoja sitä koskevalta verkkosivustolta, joka on saatavilla kaikilla EU:n virallisilla kielillä: https://building-europe-with-local-councillors.europa.eu/index_fi Hankkeella luodaan eurooppalainen paikallisesti valittujen poliitikkojen verkosto, jonka tarkoituksena on viestiä EU:hun liittyvistä asioista EU:n ja paikallisen hallintotason muodostaman uudenlaisen kumppanuuden kautta.

Euroopan komissio kutsuu paikallisviranomaiset ja päättäjät mukaan tähän hankkeeseen. Verkkosivulta löytyy tarvittavat taustatiedot ja ohjeet kuinka edetä jäseneksi hakeutumiseksi. Täytä hakemuslomake, lataa nimetyn paikallispäättäjän sekä paikallishallinnon yksikön toimivaltaisen edustajan allekirjoittama vakuutus ja lähetä asiakirjat.  Sivustolla on myös tiedot nykyisistä jäsenistä ja hankkeeseen liittyvää tiedotusmateriaalia.

Europe Direct Kainuu -tiedotuspiste Kainuun liitossa auttaa hakijoita ja tekee myös verkostoon hyväksyttyjen kanssa yhteistyötä paikallisissa tapahtumissa ja tilaisuuksissa.

Verkostoon on tähän mennessä liittynyt 12 suomalaista vaaleilla valittua kuntapäättäjää eri puolilta Suomea, ja määrä on kasvamassa hyvää vauhtia. Mukaan verkostoon pääsee suht matalalla kynnyksellä ja verkosto tarjoaa mahdollisuuksia oppia EU-asioista ja päätöksenteosta. Samalla jäsen voi toimia tiedonvälittäjänä ja keskustelukumppanina omalla alueellaan kansalaisten suuntaan.

Merkitty avainsanoilla: