Puoli vuotta EU-vaaleihin – tutustu vaalisivustoon

Seuraavat Euroopan parlamentin vaalit järjestetään 6.–9. kesäkuuta 2024. Lähes 200 miljoonalla eurooppalaisella äänestäjällä on mahdollisuus vaikuttaa EU-vaaleissa Euroopan tulevaan suuntaan. EU-parlamenttivaalien vaalisivusto an avattu osoitteessa https://elections.europa.eu/fi/

Vaalisivusto tarjoaa perustietoa parlamenttivaaleista ja sen lisäksi mm. hyviä syitä miksi äänestää sekä milloin ja miten vaalit järjestetään. Vaalitulokset esitetään reaaliaikaisesti ja edellisten vaalien tuloksista ja tilastoista löytyy kattavat kuvaukset. Palveluun on koottu myös perustiedot vaaleista selkokielellä. Sivusto tarjoaa myös linkit Euroopan parlamentin poliittisten ryhmittymien sivuille.

Yhdessä.eu -yhteisö tarjoaa mahdollisuuden vaikuttaa demokratian puolesta tuleviin vaaleihin liittyen. Yhdessä demokratian puolesta yhteisöön rekisteröitymällä saa muistutuksia vaaleista ja tarkempaa tietoa, miten voi osallistua ja kannustaa muita äänestämään tulevissa vaaleissa.

19.1.-24 pidetään puoli vuotta EU-vaaleihin -keskustelutilaisuus Eurooppasalissa ja YouTubessa

Seuraavat Euroopan parlamentin vaalit järjestetään 6.–9. kesäkuuta 2024. Lähes 200 miljoonalla eurooppalaisella äänestäjällä on mahdollisuus vaikuttaa EU-vaaleissa Euroopan tulevaan suuntaan. Suomesta valitaan tällä kertaa 15 meppiä Brysselin ja Strasbourgin päätöspöytiin. Mitkä ovat tämän vaalikauden tärkeimmät saavutukset ja mitä lakihankkeita sekä isoja vääntöjä päättäjillä on vielä edessään? Mitkä ovat odotukset tulevalle parlamentin ja komission viisivuotiselle toimikaudelle 2024–2029.

Euroopan parlamentin Suomen-toimisto järjestää aiheesta keskustelun perjantaina 19.1. klo 13–14 Eurooppasalissa. Mukana ovat Euroopan parlamentin jäsenet Sirpa Pietikäinen (EPP, kok.), Eero Heinäluoma (S&D, sd.), Elsi Katainen (Renew, kesk.) ja Ville Niinistö (Greens, vihr.) sekä professori Johanna Kantola Helsingin yliopiston Eurooppa-tutkimuksen keskuksesta. Keskustelu striimataan parlamentin Suomen-toimiston YouTube-kanavalla. Ilmoittaudu mukaan 17.1.-24 mennessä täällä.