Eurooppa-iltapäivää vietetään Kajaanin Raatihuoneentorilla 9.5.-24

Eurooppa-päivää vietetään joka vuosi 9. toukokuuta. Päivällä juhlistetaan historiallista Schumanin julistusta sekä Euroopan rauhaa ja yhtenäisyyttä. Kainuun liitto ja Europe Direct Kainuu järjestävät yhteistyökumppaniensa kanssa ohjelmaa Kajaanin Raatihuoneentorilla helatorstaina 9.5.-24 klo 13-16. Luvassa on monipuolista ohjelmaa.

Vaalipaneeli

Tapahtuman kärkenä toimii Eurooppa-iltapäivän eurovaalipaneeli, jonka yhteistyökumppanina toimii Kainuun Sanomat ja juontajana Kajaanin kaupunginteatterin Jukka Peltola. Kainuun Sanomat lähettää vaalipaneelin myös suoratoistona verkossa.

Tanssia, laulua ja muuta mukavaa

Yleisölle on Eurooppa-iltapäivässä luvassa virallisen ohjelman lisäksi myös viihdettä eri muodoissaan. Luvassa on sekä tanssia, laulua että muuta mukavaa viihdettä. Tarkemmat tiedot näet pian julkaistavasta ohjelmasta.

Kahvitarjoilu

Ja koska toritapahtuma ilman kahvitarjoilua on aina vähän vaillinainen, olemme pitäneet siitäkin huolta. Kajaanin sotilaskotiyhdistyksen auto tarjoilee munkkikahvit kaikille vierailijoille!

Puoluetori

Kainuulaiset puoluetoimijat ovat jälleen yhdistäneet voimansa ja tulevat yhdessä esittäytymään puoluetorille ja keskusteluttamaan yleisöä. Tule sinäkin täsmentämään omaa ehdokasvalintaasi tai evästämään ehdokkaita ja puolueita sinulle tärkeistä asioista!

Muut esittelypisteet

Kainuun liitto/ Kainuun EUROPE DIRECT -tiedotuspiste ovat luonnollisesti mukana omalla esittelypisteellään, mutta olemme tarjonneet mahdollisuutta esittelypisteeseen myös useille muille toimijoille. Lista täsmentyy vielä, ja päivitämme tietoja jatkuvasti tapahtumasivulle.

Raatihuoneen avoimet ovet

Kajaanin Raatihuoneessa riittää tunnelmaa. Olethan sinäkin jo vieraillut tässä vuonna 1831 valmistuneessa ja  kulttuurihistoriallisesti merkittävässä rakennuksessa? Raatihuone on vanhin Kajaanin keskusta-alueella säilynyt rakennus, joka on entisöity vuosina 1985–1990, mutta on säilynyt lähes alkuperäisessä asussaan. Huoneissa käyskennellessäsi voit helposti uppoutua miettimään, mitä kaikkea sen seinät ovat ehtineetkään  sen historian aikana nähdä!

Taitelijatuvassa visaillaan

Taidekatu Toivo käsittää yhteensä sata metriä taidetta Kajaanin kävelykadulla ja Raatihuoneentorilla, joten nähtävää riittää. Eurooppa-iltapäivän aikana taiteilijatupa Raatihuoneentorilla kutsuu yleisöä tutustumaan teoksiin ja osallistumaan taidevisaan, jossa on luvassa taidepalkintoja. Lapsille Taiteilijatuvalla on luvassa EU-aiheista puuhaa!

Eurooppa-iltapäivän alustava ohjelma:

klo 13.00 Alkujuonto (juontajana näyttelijä Jukka Peltola)
klo 13.05 Kaukametsän kamarikuoro: Oodi ilolle – Euroopan hymni
klo 13.15 Avaussanat, maakuntajohtaja Riikka Pirkkalainen
Klo 13.20 -14.00 välillä torilla esiintyvät Kuplettimaakarit ja Kökkonen-hahmo
Klo 14-15 Eurovaalipaneeli
Klo 13.30 alkaen Taidekatu Toivon ikkunassa Kajaanin harrastajateatterin elävä näyteikkuna (Yksin-näytelmästä)
Klo 13-16 Taidekatu Toivon tiloissa taidevisa ja teokset nähtävillä
Klo 13-16 Raatihuoneen avoimet ovet ja Kajaanin matkaoppaat esittelemässä tiloja

Löydät tapahtuman myös Facebookista: Raatihuoneentorin Eurooppa-iltapäivä | Facebook