Selvitys arktisen yhteistyön nykytilanteesta ja vaikutuksista julkistetaan 11.10. klo 10

Kainuun Venäjä-yhteistyö keskeytettiin keväällä Venäjän aloitettua hyökkäyssodan Ukrainassa, eikä yhteistyön tulevaisuutta voida ennustaa. Myös virallinen Barents-yhteistyö ja Kainuulle aiemmin tärkeä CBC-hankerahoitus ovat jäissä, ja toimintaa suunnataan uudelleen. Emme kuitenkaan ole haasteinemme yksin.

Venäjän hyökkäys Ukrainaan on vaikuttanut merkittävällä tavalla myös arktisen yhteistyön toimintaympäristöön. Niin Kainuun itärajalla kuin laajemmallakin arktisellakin alueella on tapahtunut merkittäviä toimintaympäristön muutoksia.

Kainuun liitto on jäsenenä Suomen Arktisessa Seurassa, joka tukee Suomen arktisen strategian toteuttamistoimenpiteitä. Oletko kiinnostunut kuulemaan, miltä tilanne näyttää laajemmassa, arktisessa viitekehyksessä? Tule kuuntelamaan valtioneuvoston kanslialle arktisen yhteistyön nykytilanteesta ja vaikutuksista Suomelle tehdyn selvityksen julkistamistilaisuutta

Tilaisuus järjestetään tiistaina 11.10. 2022 klo 10:00–11:30.
Tilaisuutta on mahdollista seurata etänä. Ennakkoilmoittautumista ei tarvita.

Pääset Arktisen keskuksen lähetykseen tästä linkistä

Valtioneuvoston kanslian tilaamassa selvityksessä tarkastellaan arktisen yhteistyön nykytilannetta ja sen vaikutuksia Suomelle. Selvitys liittyy Suomen Arktisen politiikan strategian seurantaan ja Suomen arktisen politiikan tuleviin tavoitteisiin.

Selvityksen on laatinut työryhmä, johon osallistui tutkijoita ja asiantuntijoita Lapin yliopiston Arktisesta keskuksesta, Ulkopoliittisesta instituutista ja Gaia Consulting Oy:sta. Työryhmää johti tutkimusprofessori Timo Koivurova Arktisesta keskuksesta.

Tilaisuudessa kerrotaan selvityksen sisällöstä, puheenvuoron käyttävät

• Avaussanat Nina Brander, erityisasiantuntija, Valtioneuvoston kanslia
  • Timo Koivurova, tutkimusprofessori, Lapin yliopiston Arktinen keskus
  • Harri Mikkola, johtava tutkija, Ulkopoliittinen instituutti
  • Riina Pursiainen, vanhempi asiantuntija, Gaia Consulting oy

Puheenvuorojen jälkeen on varattu aikaa kysymyksille ja keskustelulle.
Tilaisuuden moderoi tiedeviestinnän päällikkö Markku Heikkilä Lapin yliopiston Arktisesta keskuksesta.
Tilaisuuden tallenne julkaistaan myöhemmin Arktisen keskuksen sivuilla.

Selvitys on luettavissa Tieto käyttöön-sivustolla