Sidosryhmät miettimässä vähähiilistä liikennettä

ZCI-projekti etenee

Kesäkuussa kerroimme Interreg Europe -ohjelmasta rahoitetun Zero Carbon Infrastructure (ZCI) -projektin käynnistymisestä. Nelivuotinen hanke tukee vähähiilisen liikenteen kehittämistä 8 hankealueella ympäri Euroopan. Kainuu on yksi näistä hankealueista. Hanketta johtaa ruotsalainen County administrative board of Kronoberg, apunaan alankomaalainen Erasmus Centre for Urban, Port and Transport Economics.

Hankepartnerit tekevät yhteistyötä löytääkseen ja kokeillakseen käytännönläheisiä ratkaisuja vähähiilisen liikenteen ongelmien ratkaisemiseksi. Hankkeessa tutkitaan:

• sähköautojen latausinfrastruktuuriin liittyviä haasteita ja ratkaisuja
  • kestävää kaupunkilogistiikkaa
  • kestävän kaupunkiliikenteen liiketoimintamalleja ja kannustimia, joiden avulla asiakaskysyntä vähähiilisille liikenneratkaisuille kasvaa
  • nollahiiliseen liikenteeseen siirtymisestä viestimistä ja siirtymän julkista hyväksyntää.

Projektin toimin autetaan osallistujia identifioimaan ja jakamaan hyviä käytäntöjä, lisäämään osaamista koulutuksen ja tiedon-vaihdon avulla ja kehittämään kunkin partnerin valitsemaa politiikkainstrumenttia (Kainuussa tämä on Uudistuva ja osaava Suomi 2021–2027-ohjelma) niin, että hankkeen tavoittelema infrastruktuuri voidaan taata ja markkinoiden luottamus rakentua.

Alueelliset sidosryhmät tärkeinä toimijoina

Hankealueilla tehtävä sidosryhmätyö on hankkeessa tärkeässä osassa. Jo hankesuunnitteluvaiheessa hankepartnereiden on tullut nimetä joukko sidosryhmiä, joiden verkostot ja osaaminen ovat hankkeen onnistumisen kannalta tärkeitä, ja joiden asiantuntemusta ja näkemyksiä hanketyössä hyödynnetään. Hankesuunnitelmassa mainittujen tahojen lisäksi myös muita organisaatioita voidaan kutsua mukaan.

Kainuun ensimmäinen sidosryhmäkokous järjestettiin 16.8.2023. Aivan kaikki kutsutuista eivät päässeet mukaan, mutta paikalla Kainuun liitossa tai etäyhteyksien päässä oli yhteensä kymmenen henkilöä eri organisaatioista.

Kehittämistarpeet ja hyvät käytännöt esiin

Kokouksessa esiteltiin hanketta sekä elokuun alussa työnsä aloittanut projektipäällikkö Matilda Veijola-Pyykkönen. Tämän jälkeen keskustelu eteni projektin ajankohtaisiin aiheisiin. Kukin osallistujista pääsi halutessaan kertomaan sekä ammatillisia näkemyksiään että henkilökohtaisia kokemuksiaan projektissa työstettävistä aihealueista.

Keskustelun aiheet vaihtelivat sähköautojen määrän kehityksestä sähköverkon laatuun ja latausverkoston kehittämiseen, biokaasun tuotantoon liittyviin kysymyksiin ja aina suuremman yleisön tietotason nostamiseen ja sitoutumiseen saakka.

Kokouksessa mietittiin Kainuun omia kehittämistarpeita sekä hyviä käytäntöjä, joita maakunnasta tai sen lähiympäristöstä voitaisiin nostaa. Näitä aletaan käsitellä kansainvälisessä projektissa vielä syksyn aikana. Luvassa on myös kestävään kaupunkilogistiikkaan liittyvä kokous- ja tutustumismatka Irlannin Corkiin lokakuussa.

Projektipäällikkö Matilda Veijola-Pyykkönen,
matilda.veijola-pyykkonen@kainuunliitto.fi tai 044 410 0739