ÄLYN JÄLJILLÄ VAI VAAROJEN TIELLÄ?

Valtakunnallinen alue-ennakoinnin seminaari järjestetään tänä vuonna Kainuussa, Kajaanin Kaukametsän Kouta-salissa. Toivotamme sinut tervetulleeksi älyn jäljille vaarojen Kainuuseen! Tilaisuus myös striimataan ja linkki lähetetään ilmoittautuneille.

Tuleva kehitys syntyy tiedon avulla, osaamisella ja resurssiviisaasti toimien. Miten tulevaisuutta ja siihen liittyviä kehittämistarpeita ennakoidaan valtakunnallisella tasolla ja miten työ linkittyy maakunnalliseen ennakointiin käytännössä? Millaisia mahdollisuuksia maailman nopeimpiin kuuluva supertietokone LUMI ja suurteholaskennan ekosysteemi avaavat?  Miten osaamme taitavasti ja tuottavasti navigoida huikeasti kasvavan tietomäärän keskellä? Miten digitalisaatio ja muuttuva työelämä haastaa alueet, yritykset ja oppilaitokset? Tunnistammeko ja osaammeko välttää vaarat, myös hybridiuhkien keskellä? Miltä kehitys vaikuttaa eettisesti?

Tavoitteenamme on etsiä yhdessä vastauksia näihin kysymyksiin ja myös tarjota osallistujille mahdollisuuksia kauan kaivattuun verkostoitumiseen sekä rentoon ajatustenvaihtoon ennakointiin liittyvistä teemoista.

Alue-ennakointiseminaarin ohjelma 19.-20.5.2022

Ilmoittautumiset

Ilmoittautuminen tilaisuuteen on päättynyt 13.5.2022 klo 12:00. Alta löydät myös lisätietoja matkasuunnittelua varten. Huomaa, että tarjoushintaiset huonekiintiöt ovat sulkeutuneet.

Mikäli olet estynyt matkustamasta, ei hätää, sillä tilaisuus myös striimataan. Ilmoittautuneille lähetetään striimauslinkki suoraan sähköpostiisi.

Viestinnässä voit käyttää muun muassa seuraavia aihetunnisteita:
#alueennakointi #älynjäljillä #vaarojentiellä #Kainuu

Puhujat

Mika Aaltonen

Tapahtuman pääpuhujana otsikolla "Uljas uusi maailma" toimii kauppatieteen tohtori ja ennakoinnin ja kompleksisuuden dosentti Mika Aaltonen, joka on kirjoittanut 16 kirjaa ja lukuisia artikkeleita ennakoinnista, päätöksenteosta ja yhteiskunnan muutoksesta. Hän on mukana monissa yrityksissä, ja muun muassa E:CO ja European Journal of Futures Studies lehtien toimituskunnassa sekä the Royal Society of Artsin Helsinki noodin perustaja.

Jaana Tapanainen-Thiess

Jaana Tapanainen-Thiess Valtioneuvoston kanslian strategiaosastolta toimii valtioneuvoston eduskunnalle vaalikausittain antaman tulevaisuusselonteon pääsihteerinä. Seuraavan tulevaisuusselonteon valmistelu on käynnistynyt keväällä 2020 ja sen toinen osa on määrä antaa eduskunnalle syyskaudella 2022. Ennakointiseminaarissa Jaana Tapanainen-Thiess esittelee yleisölle juuri tulevaisuusselontekoa.

Petra Stenfors

Käynnissä olevaa aluekehittämisen suuntaviivat 2040 -työtä hyödynnetään päätöksenteon pohjana tulevia aluekehittämiseen kytkeytyviä valmisteluja, strategioita ja ohjelmia tehtäessä. Työn on tarkoitus valmistua syksyllä 2022. Aiheesta meille kertoo lisää johtava asiantuntija Petra Stenfors Työ- ja Elinkeinoministeriön Alueet ja kasvupalvelut -osastolta.

Kimmo Koski

Supertietokone LUMI toimii CSC:n datakeskuksessa Kajaanissa, parantaen Suomen ja koko Euroopan tutkimusta, työllisyyttä ja kilpailukykyä. Huippunopean laskentatehon lisäksi LUMI on yksi maailman edistyksellisimmistä alustoista tekoälylle ja se on elinkaarensa ajan yksi maailman näkyvimmistä tieteellisistä instrumenteista. CSC:n toimitusjohtaja Kimmo Koski kertoo seminaariväelle LUMI supertietokoneesta.

Marko Jäntti

Supertietokoneetkaan eivät toimi tyhjiössä. Kainuusta löydät kokonaisen ekosysteemin aiheeseen liittyen. Sen nimi on Arctic Data Intelligence and Supercomputing Ecosystem eli AIKA. Mitä se sitten käytännössä tarkoittaa? Asiaa meille valottaa johtaja Marko Jäntti mittaus- ja tietojärjestelmiin erikoistuneesta, sopimuspohjaisesta tutkimus- ja koulutuskeskuksesta nimeltään CEMIS.

Laura Halenius

Vallitseva datatalouden malli ei perustu kestävän kasvun ja hyvinvoinnin periaatteille. Reilun datatalouden tiekartassa ehdotetaan uutta mallia ja konkreettisia toimia, joilla reiluun datatalouteen päästään. Sitran projektijohtaja Laura Halenius on ollut mukana tiekarttaa kirjoittaneessa työryhmässä, ja kertoo nyt lisää sen sisällöstä.

Aino Sipari

Digikompassi on työkalu, johon kootaan Suomen digitalisaatiotavoitteet vuoteen 2030 saakka. Digikompassin tarkoituksena on rakentaa parempaa arkea ja digitaalisen toiminnan edellytyksiä yhteiskunnan eri aloille. Se kattaa laajasti eri alojen digitalisaation tavoitteita ja keinoja. Kompassin käytössä ennakoijia neuvoo erityisasiantuntija Aino Sipari LVM:n tietoliiketoimintayksiköstä.

Matti Sarén

Nuoret, digitalisaatio ja muuttuva suhtautuminen työelämään - miten se haastaa alueet, yritykset sekä oppi- ja tutkimuslaitokset? Tästä on ensi käden tietoa Kajaanin ammattikorkeakoulun rehtori Matti Sarénilla. KAMK on vaikuttanut alueella jo 30 vuotta, kasvattaen uusia osaajia, kehittäen elinkeinoelämää, toimintaa ja tekemistä.

Ari Mure

Hybridivaikuttamisessa käytetään monenlaisia psykologisia, poliittisia, taloudellisia, teknisiä, humanitaarisia ja sotilaallisia keinoja. Aiheesta meille kertoo everstiluutnantti Ari Mure, jolla on takanaan pitkä palvelusaika Puolustusvoimissa. Hän on työskennellyt tänä aikana useissa eri tehtävissä niin Jääkäriprikaatissa, Maanpuolustuskorkeakoulussa, Maavoimien esikunnassa kuten pääesikunnassakin. Nykyisin hän toimii osastopäällikkönä Kainuun prikaatin esikunnassa.

Kaisa Lähteenmäki-Smith

Naisnäkökulmaa halutaan ja tarvitaan Kainuun elinvoimapolitiikkaan. Ennakoijana olet ehkä kuullut Naisnäkökulmaa Kainuuseen -hankkeesta, joka selvitti ja pilotoi naisten asemaa maakunnan kehittämisessä. Johtava asiantuntija Kaisa Lähteenmäki-Smith MDI:ltä kertoo, mitä Kainuun naisraadeissa opittiin monimuotoisuuden ja elinvoiman roolista tulevaisuuden tekijöinä.

Samuli Leveälahti

Jatkuvalla oppimisella vastataan tarpeeseen kehittää ja uudistaa osaamista elämän ja työuran eri vaiheissa. Jatkuvan oppimisen ja työllisyyden palvelukeskus puolestaan edistää työikäisten osaamisen kehittämistä ja osaavan työvoiman saatavuutta. Kehittämispäällikkö Samuli Leveälahti valottaa seminaariväelle jatkuvan oppimisen ennakointiin liittyviä haasteita ja mahdollisuuksia.

Rosa Tuomi

Erityisasiantuntija Rosa Tuomi Uudenmaan liitosta tuo oman alueensa näkökulmia tulevaisuusselontekoon ja aluekehittämisen suuntaviivoihin 2040.

Kimmo Niiranen

Maakunta-asiamies Kimmo Niiranen Pohjois-Karjalan maakuntaliitosta tuo oman alueensa näkökulmia tulevaisuusselontekoon ja aluekehittämisen suuntaviivoihin 2040.

Maakuntien näkökulmat esille

Sen lisäksi, että ohjelmaan on sisällytetty maakuntien kommenttipuheenvuoroja,  yleisölle tarjotaan läpi koko tapahtuman mahdollisuuksia osallistua ohjelmaan Mentimeter-sovelluksen kautta toteutettavissa kyselyissä sekä yhteisissä keskusteluissa.

Tule sinäkin mukaan ja liity mielenkiintoiseen keskusteluun!

Käytännön vinkkejä matkallesi

Tapahtumapaikka

Kongressi- ja kulttuurikeskus Kaukametsä sijaitsee kävelymatkan päässä keskustan alueen hotelleista, osoitteessa Koskikatu 2. Käytössämme on musiikkiopiston Kouta-sali. Pääsisäänkäynti tilaisuuteen on Musiikkiopiston pääovi pohjoiskulmalla.

Kajaaniin lentää DAT

Tanskalainen lentoyhtiö DAT sai keväällä 2021 sopimuksen Kajaanin ja Helsingin välisen reitin lennoista. Lisätietoa ja lentoaikataulut löydät yhtiön sivuilta selvällä suomen kielellä, ja liput saat ostettua samasta paikasta!

VR junayhteydet

Myös junayhteyksiä tulee Kajaaniin päivittäin useita. Matka Helsingistä kestää kuutisen tuntia.

Majoitusvaihtoehtoja (pdf)

Majoittua voit vaikkapa seminaaripaikan tuntumassa Scandic Kajanuksessa tai Original Sokos Hotel Valjuksessa aivan keskustassa. Molemmat hotellit tarjoavat seminaarivieraille huoneita tarjoushintaan. Oheisesta asiakirjasta löydät toki myös linkin muihin vaihtoehtoihin.

Kainuun liiton tapahtumatiimi

Henna Sormunen

Erityisasiantuntija Henna Sormunen vastaa Kainuun aluekehityksen seurannasta ja ennakoinnista sekä tilastoista ja tietopalvelusta ja on päävastuussa seminaarin järjestelyistä.

Jouni Ponnikas

Aluekehitysjohtaja Jouni Ponnikas toimii Kainuun liiton elinkeinot ja aluekehitys -toimialan johtajana ja avaa seminaarin.

Tuomo Tahvanainen

Tilaisuuden juontajana toimii aina sanavalmis Tuomo Tahvanainen.

Kainuun liitto järjestää tapahtuman yhteistyössä Työ- ja elinkeinoministeriön, Valtioneuvoston kanslian, Kainuun ELY-keskuksen ja sen
Tulevaisuuden taidot – Kainuu ennakoi -hankkeen kanssa.
Yhteistyökumppaninamme toimii myös Kajaanin kaupunki.