Tuulivoima

Tuulivoimarakentaminen jatkuu Kainuussa aktiivisena. Kivivaara-Peuravaaran 30 ja Piiparinmäen 9 tuulivoimalan vuotuinen sähköenergian tuotanto on noin 503 GWh. Pohjois-Pohjanmaan jälkeen Kainuu on suhteellisesti merkittävin tuulivoimamaakunta Suomessa. Kainuuseen tavoitellaan 330 uutta teollisen kokoluokan tuulivoimalaa vuoteen 2035 mennessä.

Suomessa toiminnassa olevat tuulivoimalat ja suunnitteilla olevat tuulivoimahankkeet löydät täältä: Tuulivoimayhdistyksen tuulivoimakartta

Kainuun kasvihuonekaasupäästöt

Raportti Kainuun kasvihuonekaasupäästöjen kehityksestä luettavissa täällä:

Kainuun alueen kasvihuonekaasupäästöjen mennyt ja tuleva kehitys (pdf)

Kuntien ja maakuntien kasvihuonekaasupäästöt

Tarkastele tietoja SYKEn Hiilineutraalisuomi.fi sivustolta: Kuntien ja alueiden khk-päästöt

Autojen ensirekisteröinnit käyttövoiman mukaan

Kainuussa ensirekisteröidyistä henkilöautoista on eniten bensiinikäyttöisiä (lähes 50 %). Ensirekisteröityjen bensa-autojen osuus on hieman tipahtanut viime vuosina ja erityisesti dieselautojen ensirekisteröintien osuus on vähentynyt selkeästi.  Vuonna 2021 sähköautojen osuus ensirekisteröinneistä oli 3,6 % ja tammi-heinäkuussa 2022 7,3 %. Ladattavien hybridien (bensa/sähkö) osuus nousi yli 16 prosenttiin vuoden 2022 tammi-heinäkuussa.

Ladattavien hybridi- ja sähköautojen määrä on hieman kasvanut parin viime vuoden aikana, mutta niiden osuus autokannasta on edelleen hyvin alhainen. Kaasuautoja ei rekisteröidä juuri ollenkaan, koska Kainuussa ei ole kaasutankkausmahdollisuutta henkilöautoille.

Lisätietoja tilastoista