Turun Eurooppa-foorumin 30.8.–1.9.-23 teemana muuttuva Eurooppa

Eurooppa-foorumi järjestetään Turussa 30.8.–1.9.2023 jo kuudetta kertaa. EU-keskustelun ykkösareena Suomessa kutsuu asiantuntijat, päättäjät ja yleisön osallistumaan yhteisiin keskusteluihin. Tänä vuonna Eurooppa-foorumin teemana on Muuttuva Eurooppa. Eurooppa-foorumiin osallistuvat mm. maatalouskomissaari Janusz Wojciechowski ja kansainvälisistä kumppanuuksista vastaava komissaari Jutta Urpilainen sekä useita suomalaismeppejä.

Kolmipäiväisessä tapahtumassa keskustellaan tänä vuonna turvallisuuspolitiikasta ja taloudesta sekä vihreästä siirtymästä ja sen työkaluista. Eurooppa-foorumin monipuolisia ohjelmaosuuksia on ollut rakentamassa yli 40 eri järjestäjää, jotka tarjoavat erilaisia näkökulmia muuttuvaan Eurooppaan. Tilaisuuksia on yli 35 ja puhujia noin 150.

− Keskustelu Euroopan unionin tulevaisuudesta kiihtyy, kun Suomessa ja muualla valmistaudutaan Euroopan parlamentin vaaleihin ensi keväänä. Olemme iloisia, että Turkuun on jälleen kokoontumassa mielenkiintoinen joukko ohjelmajärjestäjiä ja vieraita käymään tärkeitä keskusteluita, sanoo Eurooppa Foorumi Turussa ry:n puheenjohtaja Matti Niemi.

Kattoteeman ”Muuttuva Eurooppa” alla Turussa ruoditaan keskiviikkona esimerkiksi Ahvenanmaan ja Krimin itsehallintoa. Torstaina keskustellaan vihreästä siirtymästä sekä Itämeren pelastamisen keinoista: vihreistä innovaatioista, infrastruktuuri-investoinneista, merikäytävistä ja energiamarkkinoista ja vertaillaan paikallisen sopimisen eroja sekä yhteisiä piirteitä Suomessa ja Ruotsissa.

Perjantain ohjelmassa ovat muun muassa pääministeri Petteri Orpon haastattelu, transatlanttiset suhteet, geopolitiikka sekä kauppa, vihreä siirtymä ja seuraavan EU-komission ohjelma.

Foorumin koko ohjelma puhujineen löytyy osoitteesta https://europeforum.fi/ohjelma/. Kaikki keskustelut lähetetään verkossa suorina ja ne ovat katsottavissa myös tallenteina. Keskustelujen seuraaminen joko paikan päällä tai verkossa vaatii ilmoittautumisen.