Ulkomaisten matkailijoiden määrä loikkasi Kainuussa maaliskuussa 2022

Maaliskuussa matkailijoiden yöpymiset kasvoivat Kainuussa 12,2 %. Yhteensä rekisteröityneitä yöpymisiä oli 111 000, joista kotimaisia oli 99 000 ja ulkomaalaisten tekemiä 12 200 yötä.

Hiihtoloma ja koronarajoitusten vapautuminen sai suomalaiset suuntaamaan Kainuuseen, niinpä kotimaisten matkailijoiden yöpymisten määrä kasvoi  kolme prosenttia. Koko Suomessa kotimaisten matkailijoiden yöpymisiä oli 71 % enemmän kuin vuoden 2021 maaliskuussa. Ulkomaisten yöpymisiä oli kahdeksankertainen määrä edellisvuoteen verrattuna.

Kainuussa yöpymisten määrä ylitti jo vuoden 2019 maaliskuun, vaikka muun Suomen osalta yöpymisten kokonaismäärä maaliskuussa 2022 jäi 5 % alhaisemmaksi kuin maaliskuussa 2019 ennen koronapandemiaa.

Tapahtumat toivat matkailijoita

Vuokatin kansainväliset nuorten olympialaiset toivat etenkin ulkomaisia matkailijoita, kasvattaen Kainuussa kv. matkailijoiden yöpymisten määrää (260 prosenttia) maaliskuussa. Eniten ulkomaalaisten rekisteröityjä yöpymisiä kirjattiin saksalaisille (1 600 yötä), ruotsalaisille (670) sekä ranskalaisille (640). Vapaa-ajan matkailijat viettivät 92 900 yötä (+3,3 %) ja business-matkailijat 18 400 yötä (+99,0 %) Kainuussa. Tammi-maaliskuussa kotimaisten rekisteröityjen yöpymisten määrä Kainuussa oli 242 000 (+7,8 %) ja ulkomaalaisten 19 200 (+76,7 %), eli yhteensä 261 000 rekisteröityä (+11,0 %) yötä.

Sotkamo kolmanneksi suosituin

Sotkamossa matkailijoiden määrä kasvoi 11,8 % ja se oli kolmanneksi suosituin matkakohde Suomessa Helsingin ja Kuusamon jälkeen, 93 000 yöpymisellään. Työmatkailun lisääntyessä yöpymisten määrä kasvoi Kajaanissa 10 300 yöpymiseen (31.8%). Kasvua edellisvuoteen oli myös Suomussalmella (71 %). Lentomatkustus Kajaanin kentälle piristyi maaliskuussa. Lentokentälle saapui ja lähti yhteensä 3 800 matkailijaa, joten lentomatkustajien määrä lisääntyi +853,3 %.

Lentomatkustajista 20,1 % saapui ulkomailta, ja kotimaasta saapuneiden osuus oli 79,9 %.

Majoitusmyynti kasvoi

Majoitusmyynti kasvoi Kainuussa huikeasti 6,4 miljoonaan euroon (+2,0 miljoonaa). Alkuvuodesta, tammi-maaliskuussa matkailumyynti oli 13,5 miljoonaa euroa. Kainuun markkinaosuus kaikista rekisteröidyistä yöpymisistä Suomessa oli 6,3 % (-5,2 prosenttiyksikköä), kotimaisista yöpymisistä 7,1 %. Kainuussa hotellien huoneiden käyttöaste oli Suomen korkein. Samoin huoneiden keskihinta nousi korkeammalle kuin edellisinä vuosina, mikä vaikuttaa Kainuun koko matkailutuloon myönteisesti.

”Tärkeää olisi saada pidennettyä matkailijoiden viipymää kehittämällä palveluita ja parantamalla asiakaskokemusta”, sanoo Minna Komulainen Kainuun liitosta. ”Uudet asiakasryhmät, kuten nuoret aikuiset ja yksinäiset matkailijat löysivät Kainuun viime vuonna”.

Lisätietoja: Minna Komulainen, Kainuun liitto, aluekehitysasiantuntija puh. 044 410 0726, minna.komulainen@kainuunliitto.fi, www.kainuunliitto.fi;