Upeita matkailuelämyksiä ympäri vuoden – Arctic Lakeland

Kainuu on palanen pohjoista Järvi-Suomea. Täällä neljä erilaista vuodenaikaa tarjoavat kukin muusta kotimaisesta matkailutarjonnasta erottuvia matkailuelämyksiä, kaikille aisteille.

Kainuun matkailu on tehnyt rohkean valinnan ja päättänyt markkinoida palveluitaan yhdessä, ARCTIC LAKELAND KAINUU -brändin alla. Brändityötä on tehty matkailutoimijoiden kanssa yhdessä systemaattisesti jo kahden vuoden ajan. Tehtyjä yhteisiä valintoja on jalostettu sekä tuotoksia testattu Matkamessuilla Helsingissä sekä myös ulkomailla – palaute on ollut erittäin rohkaisevaa. ”Vain olemassa olevasta voidaan brändityöryhmässä rakentaa uutta, kestävää matkailumarkkinointia ja vakuuttavaa viestintää koko maakunnan yhteiseksi hyväksi”, todetaan juuri valmistuneessa brändikäsikirjassa.

Kainuun yhteinen matkailuportaali www.arcticlakeland.fi avataan nyt uudistettuna. Matkailuportaalin visuaalinen ilme on hiottu brändityön aikana saatujen palautteiden pohjalta. Merkittävin tekninen kehitystyö on alueellisten matkailusivustojen digitaalisen tuote- ja palvelutarjonnan integroiminen yhteiseen matkailuportaaliin. Tämä mahdollistaa matkailuyritysten tuotteiden ja palvelujen noston automaattisesti arcticlakeland.fi -portaaliin laajan kotimaisen ja kansainvälisen asiakaspotentiaalin löydettäväksi. Matkailuyritysten käyttämät verkkokaupat ja varausjärjestelmät, kuten Bokun, Johku, Doerz, Moder mahdollistavat matkailijoiden tekemät online-varaukset portaalin kautta.

”Sähköinen varaaminen ja online-kaupanteko matkailutuotteiden osalta on tätä päivää ja avaa yrityksille pääsyn laajoille markkinoille”, toteaa Arctic Lakeland Kainuu – tuotteistaminen ja pilotointi 2020-2021 hankkeen projektipäällikkö Tuomo Tahvanainen, Kainuun liitosta.

“Arctic Lakeland -portaalin ja matkailualueiden väliset rajapinnat mahdollistavat alueemme matkailutuotteiden saamisen keskitetysti esille yhteen paikkaan. Toteutus on järjestelmäriippumaton, se ei sido yrityksiä käyttämään yhtä teknologiaa, vaan jokainen voi käyttää edelleen itselleen parhaiten sopivaa verkkokauppaa / varausjärjestelmää. Nyt rakennettu tekninen ratkaisu luo erinomaisen pohjan, jonka varaan voimme kehittää alueemme online-varattavuutta edelleen. Osa alueen matkailutuotteista on jo sivustolla ja tarjontaa täydennetään yritysten omien valmiuksien mukaan”, kertoo Mika Puurula Kouta Mediasta.

”Arctic Lakeland Kainuu brändifilosofia tarjoaa rajattomat mahdollisuudet viestiä alueesta myönteisin viestein, huumorilla kuorruttaen”, vahvistaa Mika Puurula. Yksi uuden matkailubrändin johtoajatuksista on ”Both Sides” -konsepti – näe ja koe saman asian eri puolet. ”Ruuhka” voi tarkoittaa eri asiaa Kainuussa kuin vaikkapa Pariisissa. ”Yöelämän” voi kokea nuorena sinkkuna baarissa tai perhehuoneessa lastensängyn keinutuksessa. Arctic Lakeland Kainuu tarjoaa oman laadukkaan elämyksensä jokaiselle.

”Hienoa, että saadaan Kainuun matkailutarjontaa laajalti matkailijalle näkyviin ja helposti ostettavaksi, kun tähän asti asiakas on joutunut etsimään tietoja monista lähteistä. Kainuulla on valtava matkailijapotentiaali, johon alueiden kannattaa vastata. Maakuntakuvatutkimuksen mukaan yli 90 prosenttia vastaajista voisi mahdollisesti valita matkakohteekseen Kainuun.  Tämä verkkokauppaintegraatio vastaa matkailijoiden tarpeisiin löytää kohteet helposti yhdestä paikasta”, korostaa aluekehitysasiantuntija Minna Komulainen Kainuun liitosta.

Lisätietoja:

Tuomo Tahvanainen, projektipäällikkö, Kainuun liitto, tuomo.tahvanainen@kainuunliitto.fi, 044 7100 85

Minna Komulainen, aluekehitysasiantuntija, Kainuun liitto, minna.komulainen@kainuunliitto.fi, 044 4100 726