Verkkokauppa Venäjälle – mahdollisuudet ja käytännöt

LOGOKA CBC Karelia -hankkeen webinaari Venäjälle suuntautuvan verkkokaupan mahdollisuuksista ja ratkaisuista järjestettiin 25.5.2021. Webinaari oli suunnattu ensisijaisesti yrityksille, joita kiinnostaa mahdollisuus Venäjälle suuntautuvaan liiketoimintaan.
LOGOKA-hanke järjesti 25.5. webinaarin, missä kerrottiin Venäjän verkkokauppamarkkinoista ja  miten suomalaiset yritykset voivat aloittaa nettikaupan venäläisille kuluttajille.  Esittäjät korostivat verkkokaupan tarjoavan valtavat markkinat suomalaisille yrityksille. Venäjä on kuluttajina mitattuna Euroopan suurin verkkokauppamarkkina, jonka arvo on noin 2,5 triljoonaa ruplaa.  11 % ostoksista tehdään verkossa ja kaupan arvioidaan nelinkertaistuvan vuoteen 2025 mennessä.

Terhi Nykänen wCargosta korosti, että verkkokauppa Venäjälle on todella helppoa: rajoitteet tai sertifikaatit eivät koske kuluttajakauppaa.  Venäläiset kuluttajat arvostavat suomalaisia tuotteita ja haluaisivat ostaa Suomesta, jos vain yrityksillä olisi tarjolla venäjänkielisiä myyntisivustoja.  Venäläinen kuluttaja voi tilata Suomesta verovapaasti 200 € edestä, jonka jälkeen tullia maksetaan 15 %. On huomioitava, että vastaanottaja Venäjällä maksaa tullimaksun eli siitä ei lähettävän yrityksen tarvitse huolehtia. Logistiikka järjestyy alan palveluja tarjoavien yritysten kautta.

Lisäksi webinaarissa Iina Laakso kertoi Venäjän verkkokaupan nykytilanteesta, Tarja Teittinen SVKK:sta Venäjän kaupan näkymistä sekä Mikael Krasnov Growthsulting Oy:stä kertoi Venäjälle suunnatun verkkokaupan perustamisesta.

Tutustu webinaarin esityksiin

Webinaarin avaus
Markus Leinonen, Kainuun liitto
Iina Laakso, Oulun Yliopisto:
Tarja Teittinen, Suomalais-Venäläinen kauppakamari:
Venäjän-kaupan näkymät, barometrin tuloksia
Mikael Krasnov, Growthsulting Group Oy:
Venäjälle suunnatun verkkokaupan aloittaminen