Vuoden ennakointiteko 2022

Älyn jäljillä vai vaarojen tiellä?

Vuosittainen valtakunnallinen alue-ennakoinnin seminaari järjestettiin tänä vuonna Kainuussa Kajaanin Kaukametsässä teemalla Älyn jäljillä vai vaarojen tiellä.  Teemalla haluttiin nostaa esiin erityisesti digitalisaation mahdollisuuksiin liittyviä teemoja sekä nopeasti muuttuvan maailman ja ennakoinnin haasteellisuutta.

Tutustu tilaisuuden materiaaleihin tapahtumasivulla

Kaksipäiväiseen hybriditilaisuuteen osallistui kaikkiaan lähes 200 alue-ennakoijaa ja aluekehittäjää ympäri Suomen. Puheenvuoroja kuultiin neljältätoista eri asiantuntijalta. Erittäin mielenkiintoisen ja ajatuksia herättävän avauspuheenvuoron piti dosentti, tulevaisuudentutkija Mika Aaltonen. Hänen laaja-alainen puheenvuoronsa otti huomioon monia tasoja lähtien isosta kuvasta, johon liittyvät kestävä kehitys, globaali talous ja eurooppalainen politiikka edeten Suomen laajojen haasteiden kautta (sote, eläköityminen) yksilön tarpeisiin, arvoihin, hyvään johtamiseen ja päätöksentekoon.

Puheenvuoroja oli myös Kainuun lippulaivasta LUMI supertietokoneesta, digitalisaation ja datatalouden tulevaisuuden tavoitteista, hybridivaikuttamisesta, tulevaisuuden aluekehittämisen suuntaviivoista, jatkuvasta oppimisesta, työn murroksesta ja alueiden elinvoimasta.

”Seminaarissa todettiin moneen otteeseen, että aluekehittäminenkin on joukkuelaji. Tulevaisuuden skenaarioita ja aluekehittämisen suuntaviivoja on tärkeää tarkastella ja laatia yhdessä, laajasti osallistaen. Nopeasti muuttuva maailma ja yllättävätkin maailman tapahtumat korostavat alueilla tehtävän ennakointityön tärkeyttä, mitä yhteiset verkostot vahvistavat”, Kainuun liiton erityisasiantuntija Henna Sormunen kertoo. Alue-ennakoijat olivat tyytyväisiä saadessaan tavata pitkästä aikaa kollegoita livenä muista maakunnista ja verkostoitua aluekehittäjien ja eri toimijoiden kanssa. Seminaari oli onnistunut ja seminaariväki vaikutti tyytyväiseltä päivien antiin.

Vuoden ennakointiteko -palkinto

Alue-ennakoinnin seminaarissa palkitaan vuosittain myös Vuoden ennakointiteko. Palkinto myönnetään taholle tai henkilölle, joka on merkittävällä tai erityisellä tavalla edistänyt tulevaisuustiedon saatavuutta tai hyödyntämistä, kehittänyt laajasti sovellettavia ennakointikäytäntöjä tai edistänyt ennakointityötä. Tänä vuonna palkinnon sai Teknologiateollisuus Osaamistarpeiden ennakoinnin edistämisestä. Teknologiateollisuus ry on edistänyt osaamistarpeiden ennakointia modernilla tavalla datalähtöisesti ja tekoälyä hyödyntäen rohkeiden kokeilujen kautta. Osaamispulssi ja Osaamisdatan playbook -kokonaisuus ovat näistä erinomaisia esimerkkejä. Teknologiateollisuus ry etsii aktiivisesti ratkaisuja osaajapulan ja kohtaanto-ongelmien haasteisiin, joita työelämän murros ja nopeasti muuttuvat osaamistarpeet vauhdittavat.

Seminaarin järjesti Kainuun liitto yhdessä Kainuun ELY-keskuksen, ELY-keskuksen ennakointihankkeen, Kajaanin kaupungin, Työ- ja elinkeinoministeriön ja Valtioneuvoston kanslian kanssa. Ensi vuonna seminaarin järjestää Etelä-Savon liitto