Maakuntasuunnitelma ja -ohjelma ovat lakisääteisiä asiakirjoja, joiden laatimisen maakunnan liitot organisoivat alueellaan yhteistyössä muiden toimijoiden kanssa. Maakuntavaltuusto hyväksyy maakuntasuunnitelman ja -ohjelman. Maakuntasuunnitelmassa osoitetaan kunkin maakunnan tavoiteltu kehitys pitkällä aikavälillä. Maakuntaohjelma, joka laaditaan aina neljäksi vuodeksi kerrallaan kunnallisvaalikausittain, on yksi väline maakuntasuunnitelman toteuttamiseksi.

Kainuun nykyinen maakuntasuunnitelma ulottuu vuoteen 2040 ja maakuntaohjelma on vahvistettu vuosille 2022–2025. Ohjelmien päivitystyö on käynnistetty keväällä 2024, ja tavoitteena on, että maakuntasuunnitelma 2045 ja maakuntaohjelma 2026-2029 tulevat voimaan 1.1.2026.

Juuri nyt ohjelmavalmistelussa ajankohtaista

Valmisteluprosessin kulku ja siihen osallistuminen

Yleisöllä ja viranomaisilla on mahdollisuus vaikuttaa ja antaa palautetta koko ohjelmaprosessin ajan suoraan valmistelijoille sekä neuvottelu- ja keskustelutilaisuuksien ja lausuntomenettelyn avulla.

Keskeisistä laadinnan vaiheista tiedotetaan tarkemmin Kainuun liiton verkkosivuilla ja uutiskirjeissä sekä mediatiedotteissa.

Valmisteluprosessin aikana järjestettävissä neuvottelu- ja sidosryhmätilaisuuksissa ja kuntakierroksella käydään vuoropuhelua suunnitelman tavoitteista ja painopisteistä.

Suunnitelmatyöhön kuuluu maakunnallisia foorumeja ja asiantuntijaryhmien kokouksia.

Kainuun ELY-keskuksen kanssa käydään koko valmisteluprosessin ajan tiivistä vuoropuhelua viranomais- ja asiantuntijatasolla.

Lisäksi tehdään aktiivisesti yhteistyötä naapurimaakuntien ja muiden alueiden kanssa.

Maakuntahallituksella ja -valtuustolla on mahdollisuus linjata ohjelman sisältöä ja valmisteluprosessia ohjelman laadinnan eri vaiheissa.

Valmistelutyön viralliset vaiheet tähän saakka