Teknologiateollisuus

Teknologiateollisuuden tuotteiden vienti on yli puolet alueen koko viennistä ja ala on yksi tärkeimmistä työllistäjistä Kainuussa. Alalla on informaatio- ja viestintäalan (ICT) sekä sähkö- ja elektroniikkateollisuuden tuotteiden, kulkuneuvojen, koneiden ja laitteiden sekä metallituotteiden valmistusta.

Tavoitteena on saada aikaan vahva, monipuolinen, vientiin perustuva kestävä kasvu lisäämällä ja vahvistamalla:

• nykyisten yritysten vientiä ja kasvua sekä uusia yrityksiä ja nopeammin vahvistuvia kasvuyrityksiä
  • teollisia ja palvelualan investointeja
  • ICT- ja datakeskusalan asemaa kotimaassa ja kansainvälisesti.

Teknologiateollisuuden toimialakatsaukset

Miten suuntaan Kainuun teknologiateollisuus menee?  Lisätietoa alasta saat Kainuun liiton tuottamista toimialakatsauksista.

Lue lisää Kärkitoimialat ja niiden suhdanteet

Tutustu tarkemmin!

CSC:n Kajaanin datakeskus

Rakennamme datanhallinnan, tieteellisen laskennan ja koulutuksen digitaalisia ratkaisuja, joiden avulla tutkijat, oppijat ja yritykset voivat ymmärtää maailmaa. Tuemme koko yhteiskunnan digitalisaatiota ja edistämme osaltamme vihreää siirtymää yhdessä asiakkaidemme, omistajiemme ja kumppaniemme kanssa.

Far North Fiber -merikaapelihanke

Uudessa Far North Fiber, Inc. -yhtiössä on mukana suomalainen Cinia Oy, yhdysvaltalainen Far North Digital ja japanilainen ARTERIA Networks Corporation.

Laajakaista ja valokuiturakentaminen Kainuussa

Kiinteän verkon 100 Mbit/s ja sitä suuremman nopeuden yhteydet koko Kainuussa viimeisimmän tilaston (2022) ovat olleet saatavilla 62 prosenttiin alueen kotitalouksista (Suomi 73 %). Valokuituyhteys on vastaavaan aikaan ollut saatavilla 35 prosentille Kainuun kotitalouksista (Suomi 52 %).

AIKA Digital Innovation Hub

AIKA-ekosysteemin avulla yritykset voivat hyödyntää uusimpia digitaalisia teknologioita, kuten tekoälyä (AI), superlaskentaa ja data-analytiikkaa liiketoiminnassaan ja tuotekehityksessä.

Lisätietoja Kainuun teknologiateollisuudesta ja tietoliikenneyhteyksistä