Europe Direct Kainuun teemajulkaisu osaamisesta on julkaistu

Koulutus ja osaaminen Kainuussa on Kainuun liiton ja Europe Direct Kainuun EU-teema­julkaisu, jossa käsitellään osaamisen merki­tystä alueiden kehittämisen näkökulmasta. Osaamisen eri näkökulmia esitellään useiden kirjoittajien toimesta, eri oppilaitoksista ja aluekehityksen eri lähtökohdista. Kirjoitukset tuovat esiin Kainuun maakunnan koulutuk­sen kehittämistä ammatillisen koulutuksen ja korkeakoulutuksen osalta sekä avaavat jatku­van oppimisen ja koulutuksen rakenteellista muutosta. Kehittämisrahoituksen lähteitä ja painopisteitä kuvataan EU:n osarahoitteisten ohjelmien kautta.

Osaaminen on keskeinen osa EU:n ja sen jäsenmaiden alue- ja rakennepolitiikkaa. Euroopan sosiaalirahastolla (ESR) onkin ollut merkittävä rooli alueiden tukemisessa. Aluekehittämisen työkaluna osaamisen kehittäminen on alueiden kehittämisen ytimessä ja osaava työvoima on edellytys alueiden menestymiselle ja kilpailukyvylle. Samalla koulutus ja osaamisen kehittäminen vastaa työelämän tarpeisiin ja poikii uusia yrityksiä.

Europe Direct Kainuu kuuluu EU:n komission tiedotuspisteverkostoon ja sitä koordinoi Suomessa EU:n komission Suomen-edustusto.

Julkaisu on luettavassa sähköisessä muodossa Issuu -alustalla osoitteessa

Pdf-versio on ladattavissa Kainuun liito verkkosivuilta. Julkaisua on saatavissa painettuna Kainuun liiton virastolta.

Europe Direct Kainuun verkkosivu

PDF aukeamittain