Kainuulaiset yritykset osana Ukrainan jälleenrakennusta

Kainuun liiton ja Europe Direct Kainuun maksuttomassa ja kaikille avoimessa Kainuulaiset yritykset osana Ukrainan jälleenrakennusta -webinaarissa 31.8.2023 kuultiin mielenkiintoisia puheenvuoroja liittyen yhteistyö- ja vientimahdollisuuksiin.

Ukrainan tavoitteena on aloittaa maan jälleenrakennus nopeasti – vaikka tilanne ei sodan runtelemassa maassa olekaan vielä rauhoittunut. Mitä paikallisten yritysten maakunnassamme on tässä vaiheessa mahdollista tehdä omalla osallaan ja miten ennakoida tulevaa mahdollista osuuttaan jälleenrakennuksessa?

Webinaari oli tarkoitettu kainuulaisille yrityksille sekä muille jälleenrakennuksesta kiinnostuneille alueen organisaatioille. Suomalaisten yritysten mahdollisuuksista jälleenrakentamisessa puhuivat Ulkoministeriön erityisasiantuntija Oskari Laukkanen sekä Business Finlandin johtaja Reijo Kangas sekä Elinkeinoelämän keskusliiton (EK) asiantuntija Heli Siikaluoma. He esittelivät myös UM:n ja Business Finlandin tukitoimia yrityksille. Lisäksi kuultiin Kainuun liiton sekä Pohjois-Pohjanmaan ELY-keskuksen Kainuuseen kohdennetuista tukimuodoista yrityksille teemaan liittyen.

Katso tilaisuuden tallenne YouTubessa

Tilaisuuden ohjelma ja materiaalit

9:00 Tilaisuuden puheenjohtajan avaussanat
– Sakari Seppänen, Kainuun maakuntahallituksen pj.

9:05  Kainuulaisen puualan osaamisen mahdollisuudet Ukrainan jälleenrakentamisessa
Mikko Polvinen, kansanedustaja, Kainuun maakuntavaltuuston pj.
Kainuulaisen puualan osaamisen mahdollisuudet Mikko Polvinen 31082023 (PDF)

9:30  Ulkoministeriö yritysten tukena Ukrainan markkinoilla
Oskari Laukkanen, erityisasiantuntija, Ulkoministeriö
Ulkoministeriö yritysten tukena Ukrainan markkinoilla Oskari Laukkanen 31082023