Mediatyöpajan yleisöä 30.8.2023.

Kainuussa kulttuurityötä kehitetään suurella joukolla

Cherry-logo

Ideoita ryöppysi esille, kun lähes 40 kainuulaista kulttuurialan toimijaa kokoontui viestintäkoulutukseen Wanhaan kerhoon Kajaanissa keskiviikkona 30.8.

Kouluttajana toiminut Leena Hirvonen toi esiin median toimintaperiaatteita. Hän keskusteli haasteista etenkin printtilehdessä ja kirvoitti aitoa, räväkkääkin keskustelua. Hän kehotti kurottamaan paikallisten ja alueellisten medioiden lisäksi aikakauslehtiin ja rapakon taakse, vaikkapa Vogue Scandinavia -verkkojulkaisuun.

Leena Hirvonen totesi, että elinvoima, talous ja ihminen ovat mediassa korostetun kiinnostavia kärkiä. Hän vakuutti, että mediataloissa tartutaan helposti listoihin, poikkeuksellisiin tarinoihin ja villeihinkin ideoihin: miksi ei tarjottaisi vaikkapa Raatteen tietä Glorian muotijutun kuvauspaikaksi.

Hirvonen kannusti katsomaan omaa toimintaa ulkopuolisen silmin ja näkemään myös siinä piilevää koomisuutta.

Osallistujat pohtivat, mikä on urheilun salaisuus seurattuna uutisaiheena, ja miksi kulttuurijutut katoavat. Sotkamossa tähän on löydetty keinoksi urheilun ja kulttuurin yhdistäminen.

Pöytäryhmissä tuli useita oivalluksia, millaisista Kainuun kulttuuriin liittyvistä aiheista voisi media kiinnostua. Keskustelussa nousivat esiin esimerkiksi Kulttuuribussi-hanke Suomussalmen sydänkylillä ja museoon tulossa oleva vuolijokelaisen kätilön tarina.

Kulttuurialan elpymistä tukee kansainvälinen hanketyö

Koulutuksen ja verkostotapaamisen rahoitti kansainvälinen CHERRY-hanke, jossa tuetaan kulttuurialan elpymistä koronapandemiasta.

Hankkeen ideana on jakaa hyviä käytäntöjä eri alueiden välillä. Kainuulaisten on syytä olla ylpeitä omasta kulttuuritarjonnastaan ja kaikesta osaamisesta vaikkapa tapahtumien järjestämisessä. Tämän jakaminen ulospäin tukee sekä Kainuun matkailun kehittämistä että muiden eurooppalaisten alueiden omia tarpeita.

Elina Keränen

Kainuun liitto

P.S. Aloitin projektikoordinaattorina kahdessa Kainuun liiton kansainvälisessä hankkeessa 1.9. Kerron töistäni lisää myöhemmin. Otathan yhteyttä, jos olet kiinnostunut osallistumaan hankkeisiin tavalla tai toisella. Ilo aloittaa yhteistyö!

CHERRY-hankkeesta Kainuun liiton sivuilla

Hankkeesta Interreg Europe -ohjelman sivuilla