Kulttuuri luo vetovoimaa alueille

Miten Kainuu voi hyötyä ja oppia kulttuurin kansainvälisestä yhteistyöstä?

Uunituoreen kansainvälisen CHERRY-hankkeen (Making Culture the N°1 ally of European Recovery) toimijat ja aluekehittäjät tapasivat ensimmäistä kertaa kasvokkain Italian Triestessä 12.–13.6.2023. Tapaaminen avasi  silmiä siihen, miten eurooppalaiset alueet hyötyvät kulttuurin ja luovien alojen tukemisesta niin asukkaiden, osaajien ja alueiden yleisen elinvoiman virkistäjänä. Kunkin toimijan esitellessä oman alueensa kulttuurin kehittämisen erityispiirteitä, haasteita ja mahdollisuuksia, löytyi useita yhteneväisiä asioita samoin kuin erilaisuuksia. Mitä kaikkea Kainuu voi oppia kulttuurin kansainvälisestä yhteistyöstä ja hyötyä uusista verkostoista?

Cherry-hankkeessa yhteistyötä kahdeksan maan kesken

Kainuu onnistui pääsemään mukaan tähän kulttuurialan yhteistyöverkostoon CHERRY-hankkeeseen lähtemisen myötä ja hyötymään osaltaan hankkeen 1,9 miljoonan rahoituksesta kulttuurin kehittämiseen. Rahoitus saatiin hyvin kilpaillusta Interreg Europe-ohjelmasta.  Luovien alojen yhteistyötä ja osaamista vaihdetaan Italian Veneton ja Friuli Venezian, Kainuun, Länsi-Kreikan, Unkarin Balatonin, Romanian, Belgian, Ranskan Provencen ja Latvian alueiden kanssa.

Italiassa tuetaan kulttuuria ja kulttuuriperintoä

Italian Veneton maakunta hyötyy Venetsian vahvasta vetovoimasta ja se haluaa panostaa etenkin  digitaalisen osaamisen kehittämiseen (5 miljoonaa euroa), tukea luovaa sektoria (10 milj. €), luoda uutta liiketoimintaa (2 milj. €) sekä vahvistaa elokuva-alan toimintaa ja AV- tukea (19 milj. €). Veneton alueen kulttuuripäällikkö Mara Tognon kertoi, että aiemmin kulttuuri ei ollut mukana aluekehitysohjelmissa, mutta pandemia herätti tarpeen nostaa se mukaan sinne ja aktiivisella edunvalvontatyöllä se onnistui. Veneton alue onkin Italian numero uno Unescon kulttuuriperintökohteiden määrissä, kun taas Italia on ensimmäisellä sijalla Unescon kulttuurikohteiden määrässä koko maailmassa.

Naapurimaakunta Friuli Venetsia Giuliakin rahoittaa kulttuuriperintöä kainuulaisittain hengästyttävän kuuloisin resurssein – jopa miljoonan verran vuodessa.  Friuli Venesia haluaa myös tukea kulttuuria jatkossa entistä pitkäjänteisemmin ja kestävämmin. Uutena tukimuotona se on ottanut käyttöön uudenlaisen puistojen tukemisen ohjelman, joka tukee kulttuuritapahtumien ja luontoarvojen yhteensovittamista yksityisissä kulttuurikohteissa, mm. säätiöiden omistamissa puistoissa. Alue haluaa testata uusia kulttuuriperintöä tukevia ohjelmia hankkeessa, sekä tarvittaessa jopa muuttaa autonomisen alueen lainsäädäntöä uusien tapojen vakiinnuttamiseksi.

Uusia avauksia digitaalisuuden hyödyntämiseksi kulttuurissa

Digitalisaatio ja sen keinot luoda mahdollisuuksia kulttuurialalle digitaalisuutta kehittämällä puhuttivat kokoukseen osallistuneita aluekehittäjiä. Tässä edelläkävijänä hankepartnereista on Ranskan Provence, jonka asukasmäärä on kasvanut 50 % ja asuntojen määrä tuplaantunut puolessa vuosisadassa.  Etelä-Ranska ja Provence houkuttelevat etenkin luovien alojen taitajia, joilla on mahdollisuus monipaikkaiseen työhön.

Parhaillaan Provencen maakunta tukee uusien teknologioiden, valotekniikan, jakelujärjestelmien ja NFT-taiteen kehittämistä uusien liiketoimintamahdollisuuksien löytämiseksi. Mm. elokuva-alaa tuetaan Carte Blanche aux artistes -ohjelmalla viidellä miljoonalla eurolla vuodessa Provencessa. Samalla alue saa hyvää mainetta, mikä säteilee laajemmin myös muille toimialoille. Provencessa myös uudistetaan ja parannetaan vanhoja kulttuurikohteita ja kerätään niihin liittyviä muistoja ja tarinoita.  Nämä toimet houkuttavat ja tuovat uusia asukkaita, mikä tuo mieleen Richard Floridan kuvaukset luovasta luokan vaikutuksesta aluetaloudelle. Miten tällainen aluekehitys voisi olla mahdollista myös Kainuussa?

Myös Unkarin Balatonin alueella, missä matkailu kukoistaa kuuluisan järven ympärillä, mietitään  miten hyödyntää digitalisaation uusia keinoja kulttuurialalla. Toisaalta alueella on havahduttu myös uhkakuviin ja mietitään, miten jo näkyvän ilmastonmuutoksen tuomista haasteista selvitään, mm. miten matkailutoimijoiden käy järven pinnan laskiessa?

Seuraavan kerran CHERRY-hankkeessa kokoonnutaan oppimaan lisää kulttuurin ja luovien alojen kehittämisestä juuri Unkarissa, missä kokoonnutaan  tämän vuoden kulttuuripääkaupunki Vezpremissä.

Kulttuuriin satsataan aluekehitysohjelmissa hyvistä syistä

Hankkeessa myös mukana oleva Belgian Flandersin alue kehittää etenkin teollisuuden kulttuuriperintöä taiteen ja kulttuuriprojektien avulla. Kulttuurin voimasta kertoo myös Keski-Romanian vetovoimaiseen alueeseen budjetoima 138 miljoonan euron tukisumma. Tai Länsi-Kreikan Patraksen menetykset kaupungin kuuluisan karnevaalin peruunnuttua pandemia-aikana, minkä laskettiin vieneen yi 60 miljoonan euron välillisen tulon aluetaloudelle.

Kulttuuria ja taidetta ei tarvita vain aluetaloudellisten vaikutusten perusteella, vaikka sen avulla niihin suunnattua tukea onkin helpompi perustella. Kulttuuri ja taide tuovat hyvinvointivaikutuksia, lisäävät alueen veto- ja pitovoimaa ja syventävät asukkaidensa suhdetta kotiseutuun. Taide ja kulttuuri toimivat myös uusien näkökulmien ja maailmoiden avaajana.  Tässä maailmantilanteessa kulttuuri voi toimia kansallisen identiteetin tukena ja auttaa meitä ymmärtämään muitakin maita paremmin.

Minna Komulainen

Kainuun liitto