Rahoitusinfo-webinaarin 14.12.2021 materiaalit ja tallenne

EU:n seitsenvuotinen rahoituskausi on juuri vaihtumassa. Kainuussa avataan Uudistuva ja Osaava Suomi 2021–2027-ohjelman rahoitushakuja heti alkuvuodesta. Infotilaisuudessa 14.12. kerrottiin ohjelman muuttuneista menettelyistä ja painotuksista ja tulevasta rahoitushausta. Myös päättyvän ohjelmakauden rahoitusta on vielä haussa. Tilaisuuden tallenteen ja esitykset löydät alta!

Sekä EAKR- että ESR-hankkeita voi pian hakea uudesta ohjelmasta

Uudistuva ja Osaava Suomi 2021–2027-ohjelma on virallisesti avautunut marraskuun 2021 alussa, mutta hankehakemuksia uuteen rahoitusohjelmaan ei toistaiseksi ole voinut vielä jättää sisälle. Kainuun rahoittajien yhteistyössä järjestämässä hakuinfossa tiistaina 14.12. viitisenkymmentä henkilöä kokoontui linjoille kuuntelemaan

Kainuussa pian avautuvalla ensimmäisellä EAKR-hankkeiden hakukierroksella ovat haussa toimintalinjojen ”Innovatiivinen Suomi” ja ”Hiilineutraali Suomi” alatavoitteita tukevat hankkeet.  Haun avautuessa julkaistaan myös tarkemmat hakuohjeet ja hankkeiden pisteytysjärjestelmä.

Toimintalinja ”Saavutettava Suomi” avataan hakuun myöhemmin. Huomionarvoista on myös se, että ensimmäisellä hakukierroksella ei vielä voida hakea ryhmähankkeita tai ylimaakunnallisia hankkeita. Syyt näihin ovat ohjelmateknisiä, eikä Kainuun liitto voi näihin vaikuttaa. Toivottavasti seuraava hakukierros, jossa myös nämä hanketyypit ovat mukana, voidaan avata syksyllä 2022.

Hakuilmoitus ensimmäisestä hakukierroksessa julkaistaan tammikuussa heti, kun uusi EURA2021-järjestelmä sen sallii. Koska järjestelmä ei vielä ole käytössä, myöhemmin järjestetään myös erillinen hakuinfo, jossa sen toimintaa esitellään käytännön esimerkkien kautta.

Myös ELY-keskuksen ESR-haku on avoinna ajalla 1.2.-31.3.2022.

Hankehaku on auki kaksi kuukautta, joten hankkeiden valmisteluun on hyvin aikaa käytettävissä. Menettelyjen muututtua aiemmasta, hanketoteuttajien työpanos kohdentuukin jatkossa enemmän hankkeiden valmisteluvaiheeseen, jolloin hankkeiden toteutusvaihe on aiempaa mutkattomampi. Rahoittajat toivovat, että hakijat ovat yhteydessä hyvissä ajoin ennen hakemuksen jättämistä ja matalalla kynnyksellä, jotta mahdolliset ongelmat ja kysymykset saadaan yhdessä sutjakasti ratkaistua.

Tilaisuus tallennettiin ja on nähtävillä Kainuun YouTube-kanavalla kaksi viikkoa tilaisuuden jälkeen, eli 28.12.2021 saakka.

Nopeille hankkeille on haettavissa myös vanhan rahoituksen häntiä

Myös päättyvän rahoituskauden rahoitusta on vielä sitomatta jonkin verran. Tältä osin Kainuun liitossa on käynnissä jatkuva hankehaku EAKR-hankkeille, ja myös ELY-keskuksella on parhaillaan avoinna ESR-hakukierros 20.1.2022 saakka.

Päättyvän ohjelmakauden hankkeiden toteutuksen tulee olla ripeää ja hankkeiden olla päätöksessä syksyyn 2023 mennessä. Näihin hankkeisiin sovelletaan vielä vanhoja säännöksiä.

Tilaisuuden ohjelma ja tilaisuudessa pidetyt esitykset

Heikki Immonen Kainuun liitosta esitteli Kainuun liiton ensimmäisen EAKR-hakukierroksen asioita sekä monille tuttujen Flat Rate-mallien uudistuksia, kertakorvausmallia ja De Minimis-säännöksen soveltamista (vähämerkityksinen tuki yrityksille).

Flat rate, kertakorvausmalli ja de Minimis rahoituslain rahoitettavissa hankkeissa, EU-koordinaattori Heikki, Kainuun liitto

Rahoitusasiantuntija Annukka Koskelo Pohjois-Pohjanmaan ELY-keskukselta esitteli ELY-keskuksen hakukierroksia ja avasi uudessa ohjelmassa sovellettavia palkkakustannusmalleja.

Palkkakustannuksia koskevat kustannusmallit, rahoitusasiantuntija Annukka Koskelo, Pohjois-Pohjanmaan ELY-keskus

Yritysasiantuntija Mervi Summanen Pohjois-Pohjanmaan ELY-keskukselta esitteli yritysten toimintaympäristön kehittämisavustuksiin liittyviä asioita.

Yritysten toimintaympäristön kehittämisavustus, yritysasiantuntija Mervi Summanen, Pohjois-Pohjanmaan ELY-keskus

Rahoitusohjelmasta Kainuun liiton sivuilla