Sähköinen lentäminen, kestävä matkailu ja kiertotalous vaativat pohjoista yhteistyötä

Kaikki esitykset ja tallenne tilaisuudesta löytyvät seminaarin verkkosivuilta

Kiertotalous ja liikenne liittyvät toisiinsa saumattomasti, huomattiin keskiviikon keskusteluissa. Logistiikka on yksi haasteista: Kuinka lisätä yritysten mahdollisuuksia erotella muovijätteensä, kun yrityksille tarkoitettuja keräyspisteitä on niin harvassa Barentsin alueella?

Muovijätteen kierrosta on valmistumassa Barentsin alueen kattava selvitys (Journey of plastic in the Barents Region), jonka toteuttavat Johanna Alakerttula ja Mikko Ahokas Macon Oy:sta. Maconin edustajat ja Daniel Skog Ruotsin turistiyhdistyksestä muistuttivat, että riittävän puhdas muovijäte on mahdollista varastoida pitkiäkin aikoja ja kuljettaa isompia eriä kerralla. Esimerkiksi Ruotsin tuntureilla olevista erämajoista kuljetetaan kesällä kertyneet roskat vasta talvella moottorikelkalla. Kaiken takana on kulkijoiden tietoisuuden kasvattamista.

Sähköinen lentoliikenne olisi kehittyessään yksi avain pohjoisten matkailukohteiden parempaan saavutettavuuteen päästöttömästi. Aiheesta puhuivat Sitowisen Katja Ojala ja Nordregion Hilma Salonen. Erilaisia sähköisen lentämisen kokeiluja on jo Ruotsin Skellefteåssa, kertoi Västerbottenista Kajaaniin saapunut Mikael Bergström

Torstaina seminaarissa syvennyttiin kestävään matkailuun. Hyvinä esimerkkeinä esittäytyivät Posion Himmerkin Reijo Lantto ja etälinjoilla Ida Johansson Kiirunan Camp Ripanista. Nämä matkailuyritykset ovat ottaneet merkittäviä edistysaskelia kestävän matkailun saralla, ja esimerkiksi Himmerki on saavuttanut ensimmäisten joukossa Suomessa kestävän matkailun sertifikaatin (Sustainable Travel Finland). Jos kestävyyden huomioiminen matkailussa on vielä nyt bonusta, myöhemmin tätä voidaan vaatia yrityksiltä.

Seminaaripäiviin kuului myös vierailut Vuokatti Sportin olympiavalmennuskeskukseen, Tieteen tietotekniikan keskuksen CSC:n supertietokoneen LUMI:n tiloihin sekä Kajaanin ammattikorkeakoulun virtuaalitodellisuuslaboratorioon.

Seminaarin järjesti työ- ja elinkeinoministeriö yhdessä Kainuun liiton kanssa. Barentsin euroarktisen neuvoston matkailu- ja taloustyöryhmät kokoontuivat Kajaanissa samassa yhteydessä.

Lisätietoa

Kajaanin Kestävän matkailun ja kiertotalouden seminaarin 27.-28.9.2023 verkkosivut:

Seminaarin luennot ovat katsottavissa tallenteina Kainuun liiton YouTube-kanavalla:

Lue lisää Barentsin alueen ajankohtaisista asioista Barentsin neuvoston verkkosivuilta.