Kainuun aluetalous on kasvanut vahvasti vuosina 2015-2019. Kaikkien toimialojen liikevaihto ja henkilöstömäärä kasvoi vuoden 2020 ensimmäisellä kvartaalilla.

Tuoreimpien vuodelta 2018 saatavilla olevien aluetaloustietojen mukaan muutokset edellisvuoteen:

• Työpaikkojen määrä kasvoi Kainuussa 2 % (lisäys 537 työpaikkaa).
  • BKT/asukas kasvoi 6,1 % (koko maassa 3,3 %).
  • Yritysten liikevaihto kasvoi 45 %.
  • Yritysten toimipaikkojen määrä kasvoi 59 %.
  • Yritysten henkilöstömäärä kasvoi 37 %.
  • Kasvuyritysten liikevaihto on kasvanut kaikista maakunnista eniten Kainuussa kasvukaudella 2015-2018. Muutos kaudelta 2014-2017 oli +151 % (koko maa +76 %).

Kainuun aluetalouden avainluvut (xlsx, 10,9 kt)

Kaikkien toimialojen suhdanteet

Vuonna 2015 alkanut talouden kova kasvu näkyy liikevaihdon ja henkilöstömääräestimaattien suhdanteissa. Vuonna 2019 suhdanteet hieman tasaantuivat ennätyksellisen kasvuvuoden 2018 jälkeen, mutta vuoden 2020 ensimmäisellä kvartaalilla (tammi- maaliskuu) kaikkien toimialojen liikevaihto kasvoi vielä 0,7 %. Henkilöstömäärien suhdanteet nousivat myös vahvasti vuodesta 2015 vuoteen 2018 saakka, tasoittuivat vuonna 2019 ja pysyivät vielä melko tasaisena vuoden 2020 ensimmäisellä kvartaalilla (kasvua +0,2 %).

Investoinnit

Kainuun talouden kestävän kasvun potentiaali on, huolimatta takavuosien suotuisasta kehityksestä, edelleenkin vahva. Kasvu- ja kehitysmahdollisuuksia on kaikilla avainklustereilla. Kehittymismahdollisuudet liittyvät sekä uuden, erityisesti fossiilisia tuotteita ja raaka-aineita korvaavan tuotannon käynnistämiseen että klusterien sisällä jalostusasteen nostamiseen ja lisääntyvään kiertotalouteen (mm. sivuvirtojen hyödyntäminen).

Kainuuseen odotetaan noin 2,2 miljardin investointeja viiden vuoden aikajaksolla. Tämä tarkoittaisi reilua 1500 lisätyöpaikkaa ja rakennusaikana jopa yli 3000 työpaikkaa. Suurimmat investointiodotukset kohdistuvat biotalouteen (Kaicell Fibers).