Uusi kansainvälinen yhteistyöhanke käynnistyy kulttuurialalla

Kainuussa käynnistyy uusi kansainvälinen yhteistyöhanke CHERRY, jonka  tavoitteena on vahvistaa yhteistyötä kulttuurialan toimijoiden välillä koronapandemian jälkeen ja vahvistaa kulttuurin elinvoimaisuutta. Hankkeen aloituswebinaari kainuulaisille toimijoille järjestetään 7.6. ja käynnissä on myös kysely toimijoille.

Kainuussa käynnistyy uusi kansainvälinen yhteistyöhanke CHERRY, jonka  tavoitteena on vahvistaa yhteistyötä kulttuurialan toimijoiden välillä sekä alueellisella että kansainvälisellä tasolla koronapandemian jälkeen. Osaamista vaihdetaan yhdeksän maan kesken. Kainuu saa oppia ja ideoita mm. Italian Veneton ja Friuli Venezian,  Länsi-Kreikan, Unkarin Balatonin alue, Romanian, Belgian, Ranskan Provencen ja Latvian alueiden kulttuuritoimijoilta. Hankkeessa edistetään taiteen ja kulttuurin saavutettavuutta, osallisuutta sekä halutaan vahvistaa kulttuurin elinvoimaisuutta alueella. Hankkeessa tuetaan luovien alojen, kulttuurialan toimintaa kansainvälisen tietovaihdon avulla, kokeiluiden, viestinnän, digitaalisten teknologioiden ja palvelujen avulla.

Mukana hankkeen sidosryhminä ovat Kainuun kunnat, sekä taidelaitoksista Kuhmon kamarimusiikki, Kajaanin kaupunginteatteri, Kaukametsän kulttuuri- ja kongressikeskus sekä Juminkeko/ UNESCO:n kirjallisuuskaupunkiorganisaatio Kuhmossa. Hanke saa rahoitusta hyvin kilpaillusta Interreg Europe-ohjelmasta keväälle 2027 saakka.

Kainuun liitto hakee parhaillaan hankkeelle projektikoordinaattoria, voit lukea ilmoituksen Kuntarekry-palvelusta
Lisätietoa hankkeesta löydät hankkeen omalta sivulta Kainuun liiton sivustolla.

Aloituswebinaari 7.6.

Kainuussa odotellaan jo vilkasta kulttuurikesää ja -tapahtumia pandemia-ajan jälkeen. Niinpä Cherry-hankkeen aloituswebinaariin keskiviikkona 7.6. klo 9 alkaen mukaan on kutsuttu media-alan ammattilainen, Kainuun Sanomien entinen päätoimittaja Leena Hirvonen alustamaan kulttuurin ja luovien alojen medianäkyvyydestä ja yleisön saavuttamisesta.

Tule mukaan kansainväliseen toimintaan ja kuulemaan lisää Interreg Europe-rahoitteisesta Cherry-hankkeesta.
Ilmoittaudu mukaan Webropolissa

Kysely avattu kulttuuritoimijoille

Yksi hankkeen ensimmäisistä toimenpiteistä hankealueilla on laatia alueelliset SWOT-analyysit, mitä varten olemme avanneet Kainuussa oman kyselyn. Sinäkin voit  kertoa näkemyksesi Kainuun kulttuurin kehittämisestä tässä kyselyssä.

Alueellisten kyselyiden tulokset esitellään hankkeen seuraavassa kansainvälisessä kokouksessa ja niiden perusteella aletaan tarkentamaan hankkeen toimintasuunnitelmia.

Vastaa Webropol-kyselyyn