Kainuun ja Pohjois-Pohjanmaan kulttuuritoimintaa vahvistetaan Opetus- ja kulttuuriministeriön rahoituksella

Opetus- ja kulttuuriministeriö on myöntänyt Kainuun liitolle 160 000 euron erityisavustuksen kuntien kulttuuritoiminnan kehittämistehtävän toteutukseen vuosien 2024–2025 aikana. Rahoituksen saanut hanke on valmisteltu tiiviissä yhteistyössä Pohjois-Pohjanmaan liiton kanssa.

KAIPO – Kulttuurin vahvistuvat verkostot Kainuussa ja Pohjois-Pohjanmaalla-hankkeen avulla luodaan vaikuttavuutta Kainuun ja Pohjois-Pohjanmaan alueen ja sen kuntien kulttuuritoimintaan. Maakunnilla on jo olemassa olevaa maakunnan rajat ylittävää taide- ja kulttuurialan yhteistyötä. Tämä luo hyvän pohjan entistä tiiviimmän ja laaja-alaisemman yhteistyön kehittämiselle. Hankkeen myötä maakuntien, kuntien ja kulttuuritoimijoiden välinen tiivistynyt yhteistyö vahvistaa resurssien käyttöä ja tukee kuntien kulttuurivastaavien työtä.

Hankkeen aikana yhteiskehittämisen avulla pyritään luomaan uudenlaisia toimintamalleja, sisältöä ja laatua kulttuuripalveluiden ja tapahtumien tuottamiseen. Maakunnat tekevät tiivistä yhteistyötä Oulu2026 Euroopan kulttuuripääkaupunkivuoden toteutuksen osalta. Yhteiskehittämisen tuloksena ovat entistä vahvemmat kulttuurikunnat ja maakunnat. Kainuun liiton kehittäjäkumppaneina hankkeessa toimivat mm. Pohjois-Pohjanmaan liitto, alueiden kunnat, Oulu2026-organisaatio ja alueen taide- ja kulttuuriverkostot.

Opetus- ja kulttuuriministeriön erityisavustuksilla kuntien kulttuuritoimintaan edistetään kuntien kulttuuritoiminnasta annetun lain (166/2019) tavoitteiden ja tehtävien toteuttamista. Nyt toteutettava kahden maakunnan alueelle ulottuva hanke pohjaa työlle, jota Kainuussa ja Pohjois-Pohjanmaalla on tehty aiemmissa maakuntien omissa kehittämistehtävissä vuosina 2022–2023.

Lisätietoja: projektikoordinaattori Joni Kinnunen, puh. 044 797 4254 tai joni.kinnunen@kainuunliitto.fi

Linkkejä:
KAIPO:n verkkosivut: https://kainuunliitto.fi/yhteistyo/hankkeet/kaipo/